Nyttigare mat!

Som liten minns jag att vi som barn åt mycket nyttig mat än vad våra barn gör idag. Jag minns att mor min kokade fullkornris, fullkorn spagetti eller makaroner och fixade mat som var bra för vår hälsa. Min mor stod gärna i timmar och fixade mat som vi i familjen njöt av sen vid bordet och åt.

I dag är det nog mycket annorlunda för många av oss. Det finns snabb makaroner, ris som går fort att bli klar, färdig pizza och mycket mer. Vi är allt för mer stressade än vad våra föräldrar var när vi var små. All tid ska hinnas med i planeringen och då gäller det att äta snabbt och enkelt. Jag har inget minne av att mina föräldrar tog mig och mina bröder till någon pizza eller gick till någon restaurang, de ansåg att sånt var skräp och att det var bättre att äta hemma istället. Det har hänt enstaka gånger att när de är på besök hos oss och när vi är på stan och tittar så klagar barnen att de är hungriga och då är det som vanligt Mc Donalds som gäller och jag vet att mina föräldrar inte är så förtjusta i det, men vad gör man när vi lever i ett sådant samhälle idag? Jag själv tycker det är enkelt att äta på Mc Donalds eller kanske på någon Pizzeria när barnen blir hungriga. Man blir inte så stressad sen när man kommer hem efter man varit på stan. Det är så sällan vi äter ute så det är helt okej för min del.

I dag har jag iallafall börjat ändra på våra kostvanor hemma. Jag har börjat koka fullkorn ris, fullkorn spagetti och börjat handla mat som är mer nyttigare. Barnen har inte protesterat och tycker det är spännande med lite annorlunda mat. Jag har även börjat laga Wok mat med mycket Thailänska rätter och det är en höjdare hos barnen och de äter och njuter av det och då tycker jag det är roligare att laga mat.

Det skrivs så mycket om att allt fler barn blir fetare i lägre ålder på grund av all utbud som finns i samhället. Vi rör på oss allt för lite och det är kämpigt att få barnen ut från huset så att de kan leka ute. Jag försöker göra så att vi får en bättre hälsa och välfärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0