Att läsa böcker!

Som liten sluktades jag av att läsa böcker men idag har jag inte mycket tid när jag är en heltidsarbetande mor med fyra barn. Jag försöker läsa så gott jag kan när tid finns till. Nu läser jag mer när jag sitter på bussen på väg till jobbet. Just nu läser jag om Damernas Dektetivbyrå och tycker et är så intressant. Författaren heter Alexander Mc Call och har aldrig tidigare hört om honom. Mina föräldrar gav den här boken i julklapp och jag har märkt att när de ger mig böcker är det ofta bra böcker som jag så lätt sitter fast med.

Jag har några favorit författare som bland annat Henning Mankell, Lisa Marklund och Waris Dirie. Några av de böcker jag läst upplever jag en samhörighet med trots att jag inte är uppväxt med de personer som beskrivs i böckerna. När jag läste om En Blomma i Afrikas Öken, eller Ökenblomman som skrevs av Waris och även läste Comedia Infantil av Henning Mankell stod det mycket om Afrika och kulturen. Nu när jag läser om Damernas Dektetivbyrå som handlar om en kvinna som heter Precious (Mma)Ramotswe som öppnade en Dektetivbyrå i Botswana så beskrev hon om sin uppväxt. Alla de böcker jag nämnt berättade om fattigdomen, att sköta djuren ute då man kunde få pengar för dem, om nomander och sånt så kände jag en samhörighet med dem.

Jag tycker det är en märklig känsla, jag vet att jag är född i en stad som heter Jimma i Etiopien har ju aldrig upplevt hur fattigdomen är. Jag lämnades bort bara några dagar gammal från min mor och bodde de första 3 åren på barnhemet. Men läser jag de böckerna undrar jag ofta hur min biologiska familj har det - har de djur, är de nomander eller lever de i fattigdom med ett hus som byggdes av lera eller hur har de egentligen. Om jag inte var adopterad skulle jag ha levt som Waris Dirie eller som Precious Ramotswe? det är sådana tankar som kommer när jag läser detta böcker. Jag blir så fascinerad av böcker som beskrivs hur de som bor i Afrika har det eller hur de lever och jag börjar undra om det är något som man saknar inombords. Är det en pusselbit som jag saknar och borde ta reda på? att åka och besöka Jimma och se hur jag hade det i verklighet? Tankarna kommer och jag funderar på om det inte är dags att besöka mitt hemland det var ju 12 år sen jag var där sist.

Kommentarer
Postat av: NorrlandsSussi

Det skulle säkert vara spännande för dig att åka till din födelsestad o ta med din familj dit.
Och blogga om den resan.. :D

2006-01-13 @ 21:03:45
Postat av: Anne-Maj

Ja. Jag tror det blir din livs resa. Till rötterna. Det kan hända mycket!

2006-01-14 @ 13:43:50
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Anna

fick boken damernas detektivbyra idag fran mamma o pappa. den ska jag absolut lasa... :) men forst ska jag lasa klar mias hemlighet.. smile..haller med dom de andra i bloggen.. det skulle vara kul att aka tillbaka till din hemland efter ett tag.. kram..

2006-01-18 @ 02:45:31
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: irrevirrevippan

hittar man dig här! kul se dig! Läste igenom lite snabbt!
** KRAM **

2006-01-19 @ 11:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0