När jag var tolv

När jag var tolv:

* Visste jag inget om smink
* Killar hade jag ingen aning om
* Märkeskläder vaddå??
* Modemedveten - det var jag nog inte riktigt då
* Jämföra med vänner tänkte jag nog inte då
* Snackade inte om bantningsmetoder
* Pratade inte om mat som gör en tjock med mina kompisar
* Bråkade inte med mamma om kläder och pengar
* Joggade, sittups och mycket motion var nog inte så viktigt för mig
* Humörsvängningar hade jag nog inte
* Bråka om piercing på tungan, navel och annat gjorde jag inte - men då
fanns väl inte det sånt på den tiden?
* Att läsa Vecko revyn, Frida och sånt skräp gjorde jag nog inte
* Redan som tonåring några år innan var jag nog inte

listan den kan bli lång, men jag var åtminstone en vanlig 12 åring som njöt av livet.

Min dotter som är tolv:

* Vet mycket om smink och bråkar om att man ska sminka sig till skolan!
* Pratar om killar det gör hon gärna.
* Märkeskläder är jätte viktigt annars är man A-social enligt henne!
* Mode har hon i skallen - rätta kläder är viktigt att ha på sig!
* Jämför med vänner - det gör hon allt för mycket.
* Pratar om bantningsmetoder med kompisar gör hon!
* Vet nog mer om mig om nyttigare mat som man ej blir tjock av!
* Joggar gör hon 1-3 ggr i veckan och sittups för att ha platt mage!
* Humörsvängningar har hon det gäller att passa sig noga så man inte
säger något fel!
* Pengar, pengar och pengar det är eviga samtalet!
* Vill pierca naveln och någonstans mer - pga hennes kompis har det som
dock är 12 år!.
* Läsa Frida och annat är mycket viktigt - jag anser att hon e för ung
för det!
* Hon var nog redan en tonåring för 2-3 år sen!.

Listan den kan bli lika lång som min för det är mycket som händer omkring!

Det är bara att undra och fundera - Vad har hänt med dagens barn och ungdomar?.

/en bekymmrad mamma!

Kommentarer
Postat av: Anonym

My god..
Redan??
Minns bara att jag diggade Starlet och Min häst..
Frida läste jag nog när jag var 14..
Bantningsmetoder??
Hon är väl inte tjock?? :)

2006-01-06 @ 16:03:28
Postat av: Addie

Ja vad jag menar med bantning så pratar hon om piller, att man bla måste gå till friskis o svettis, springa i skogen, göra 100 sittups eller mer, och mycket mer som hon tar upp med mig hur man ska gå ner i vikt.

Nope, hon är inte tjock, hon är smal och fin och behöver inte alls gå ner i vikt.

Addie

2006-01-06 @ 18:56:12
Postat av: Anne-Maj

Oj oj Oj säger jag.. Snart får vi se hur det blir med våra döttrar.. Men jag har funderat på det här.. Om vi ger flickorna bra grundtrygghet och bra självklänsla kanske dom inte tänkt i såna banor? Lite funderingar i nattmössan:-)
Kram

2006-01-06 @ 23:52:17
URL: http://www.annemaj.blogg.se
Postat av: Nettan

Addie! Jag har påpekat henne att hon inte var tjock eller så. Blr lite orolig för henne lilla vackra tösen:)
Vi får räkna med våra dagens ungdomar i samhället, de vet väldigt och tydligt mer än vad vi vuxna/mammor gör faktiskt.
Det är så mycket som förändras..
Men du.. Addie.. är nog faktiskt en bra MAMMA. Absolut!
Stå bara på dig...
Kul att läsa hur du var när du var 12 år.
Måste börja fundera hur jag var då..
Höres!
Kram kram, vännen!

2006-01-07 @ 01:40:20
URL: http://delfinnettan.blogg.se
Postat av: Bantartant

Hittade hit tack vare Anne-Maj. Hon kan säkert förklara varför:-)
Trevlig sida och vackra barn har du också!!!!

2006-01-07 @ 20:08:59
URL: http://bantartant.blogspot.com/
Postat av: Malin Beckman

lugn, lugn, supermamma.
Låt henne sminka hur mycket hon vill, läsa "sånt skräp" hon ska läsa. ge allt till henne, hon kommer att tröttna på det förr eller senare. Men pengar- nej, nej, hon ska lära sig värde av pengar. Börja med att ge henne mynt istället för lappar. Hon kommer att bli sur. men det fungerade på mig! att Sminka, som jag fick göra, nu är jag less på att ha kladd på mitt ansikte. Prata om killar! Var tjejig- mer än henne- då slutar hon att snacka. Men vecko Revyn- no! mer passande för tjugoåringar- BARA om SEX (tricks om sex- väg till orgasm) Men Frida- låt henne läsa. Jo, skulle skriva en lång lista- fråga bara. Om du nu litar på mig;) och hej förresten.

2006-01-09 @ 12:29:45
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: Addie

Tack Malin för tipset... Bra att fundera och tänka på det du skrivit för du e ung och vet hur det är.
Ska testa några av dina ideer och sen tala om hur det går!.

Addie

2006-01-10 @ 08:36:58
URL: http://www.addiswa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0