två matbord.....

I dag tänkte jag på att jag vill testa och fråga er!!!

På jobbet jobbar jag med döva och hsk elever. I skolan finns det många lärare och de flesta är hörande. Vi är ca 6-8 döva lärare och resten hörande. Några hörande är teckenspråkkunniga andra kan lite och en del mycket mindre.

I lärarummet där vi har vår kök och där vi äter finns det två runda matbord med stolar lite längre bort mot väggen och på högra sidan mot fönstret finns det två soffbord med 4-5 fåtöljer. När jag har min lunch så sitter jag alltid på en av bordet och på det bordet är det ofta vi döva som sitter och äter medan på det andra bordet är det alltid hörande lärare/arbetare.

Det som är intressant så hände det en dag när några av oss döva lärare satt och åt son vanligt och pratade så fanns det några stolar lediga. En hörande lärare kom, men gick till det andra, sedan nästa och nästa tills det nästan inte fanns plats på det bordet hörande lärare satt. Några kom till och med fram och frågade om man fick ta en stol från vårt bord och vi sa ja. Sedan var det fullt där hörande lärare satt och det kom fortfarande folk som ska äta sin lunch, men de gick till hörnet där soffbordet fanns med fåtöljer och det slutade med att det blev fullt även där två soffbord med fåtöljer fanns.

Det fanns hörande lärare som var skickliga på teckenspråk, har jobbat över 25 år med döva och hsk, det fanns lärare som kan avläsa oss när vi svarar på tsp.. Men ändå väljer de andra bordet och soffbordet!! Varför är det så?

Vad tror ni att det påverkar att hörande lärare/arbetare gör så?

Kommentarer
Postat av: Anne-Maj

Jag skrattar när jag läser det här. Det är nog överallt....Jag väler gärna bord med döva, för då kan jag uttrycka på mitt första språk.

2006-01-11 @ 08:24:05
URL: http://annemaj.blogg.se
Postat av: Addie

Jodå, men det finns ju lärare som är pi bra på teckenspråk och faktiskt lie svårt att se om de är döva eller hörande. Ändå väljer de det andra bordet och?.. Är man arbetskamrater kan man väl sitta o prata och diskutera trots att den ena är döv och den andre är hörande..

2006-01-11 @ 08:35:33
URL: http://www.addiswa.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

Dom kanske vill använda sitt första språk, koppla av?

2006-01-11 @ 15:41:19
URL: http://annemaj.blogg.se
Postat av: Camilla Jansson

de kanske följer ngt oskriven regel???

2006-01-13 @ 08:12:27
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Irrevirrevippan

Läste och svarar utefter mina tankar som dök upp när jag läste din beskrivning och mina egna tankar som kom upp då.

Jag VET att många hörande vänner till mig som KAN teckenspråk kan tycka att när jag och mina " närmaste" kommer igång så blir det rena rama " grekiskan" med teckenspråket.
Fler hörande upplever att "dövas teckenspråk" är snällare när det pratas enskilt än när det blir vad man kanske kan kalla "tjejsnack" ( på teckenspråk då)
kan det ha ngt med det att göra?
tankar bara.

2006-01-19 @ 11:53:44
Postat av: caroline

Hej! Jag är själv hörande teckenspråkslärare och i vår arbetsgrupp finns både hörande och döva. Men vi sitter alla vid samma bord alltid, kanske är för att det bara finns ett bord iof... :) Däremot sitter man nästan alltid på sin "egna" plats. SÅ det är nog mest vanan som styr, iaf för de som tecknar bra.

2006-01-21 @ 00:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0