Varje morgon...

Varje morgon på vardagarna är vi alltid stressade. Vi ska klä på oss, äta, förbereda oss och jag måste klä på två grabbar som inte alltid är på sina bästa humör.

Vi bor i Nora och jag och flickona har 45 min med buss resa dit så vi måste ta bussen senast 07.10 eller tidigare. Varje morgon vaknar jag kl 05 för att hinna med det jag vill göra som bla läsa dagens tidning, kolla så jag inte glömt något som jag behöver göra innan jag ska iväg till jobbet. Innan jul så pratade jag nästan aldrig med flickorna förutom att säga god morgon och sen gör vi våra egna takt som att äta och det vi måste göra.

Nu bestämde jag mig att nu får det ske en liten ändring. Jag vaknar dock fortfarande kl 05 men sen sätter jag på te vatten och tänder ljus och tar fram frukost på bordet och väntar till flickorna kommer. När de såg frukosten och de tända ljusen sken töserna som solen och log. Vi satte oss och åt och pratade och skrattade och tog det lugnt och det var så mysigt.

Jag tänker på många familjer som är så stressade idag och det står så mycket om att dagens föräldrar har sämre kontakt med sina barn pga att det är andra krav än att det var förut. Man sitter inte tillsammans lika ofta och äter, barn har sina aktiviteter, fräldrar sina som bla ska skjutsa barnen eller mycket annat. Det är stress och stress och för andra barn söker de andra vägar om föräldrar är för upptagna att de istället surfar på nätet eller tittar på tv. Förr var det inte så - förr satsade man på familjen och att ma hade mycket bra tid att sitta tillsammans och bara prata om allt mellan himmel och jord.

Jag ser på mina töser - de växer och snart är tonåringar och sen några år vuxna som snart har egna liv. Tiden är dyrbar och det är så viktigt att man ska spendera tid tillsammans.

Flickorna sken som solen när jag tog fram frukosten och de frågade mig i går innan de la sig om jag ska göra det igen på morgonen och jag sa SJÄLVKLART och då svarade de - Vad mysigt det blir.

Mina frukostmorgnar ska bli heliga - flickorna ska sitta med mig och slappna av och prata och bara ta det lugnt. Ser fram emot de stunder jag ska ha med dom - ty de är så värdefulla.

Kommentarer
Postat av: Camilla Jansson

Bra ide! fortsätt så!
Kramis

2006-01-13 @ 08:10:58
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Tiny

Mysigt vännen!!!

puzz

2006-01-16 @ 11:50:01
URL: http://cerine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0