Audism

Just nu pratar många om Audism som är ett nytt ord för många av oss döva, hörselskadade och hörande. Den här ordet dök upp för några månader sen när man såg perspektiv som visades på lördagar.

Ordet Audism kommer från USA där både hörande och döva forskat och lagt fram olika situationer som ofta döva upplever i samhället. Det är många exempel som vi döva upplever när det gäller Audism och jag ska försöka ge några som jag har upplever ofta och att det är som vardagsmat för mig.

När jag förlorade hörseln så blev det så att man inte längre kunde hänga med i samtal med familjen om man var fler än en eller två personer. När jag sitter och äter middag med min familj så hamnar jag ofta utanför. Alla pratar och skrattar och jag måste ofta fråga min mor eller någon vad ni pratar om och då får jag ofta veta lite vad man har pratat om. En hel diskussion kan bli till korta och enkla meningar och jag har nog säkert missat mer än 60-70% av hela diskussionen.

Jag tycker det är jobbigt att sitta runt matbordet och äta och bara titta på när min familj pratar. Mina barn börjar bli stora och de pratar med mina föräldrar och är precis som de som sitter runt. Jag har ofta undrat över om min familj inte förstår hur ont det gör när man sitter tyst och bara tittar eller att jag försöker få information om vad de pratar om. Min mor försöker så gott det går, men det är inte alltid. Mina flickor har börjat säga att de inte orkar berätta eller så och jag kan ju inte ställa höga krav på dem att de måste göra det. Några gånger har jag grälat lite kort om det när man känner sig utanför allt för mycket. Det här situationen är mycket vanligt bland oss döva som har hörande familjer. Flera av mina vänner har inte en så stark relation till sina föräldrar eller släkten på grund av detta.

En annan situation är att man frågar ofta vad de pratar om och då får man svar: Ja sen... jag förklarar sen...

Ordet SEN är mycket irriterande för många av oss.

En annan exempel är att om man jobbar bland hörande och att man har personalmöte eller så, så är det ofta att några döva inte får tolkar. En del kan ändå genomföra personalmöte utan den döve anställde trots att denne inte fick tolk, andra har stort förståelse att mötet måste skjutas upp tills man kan få tag på tolk och det är bra att några tänker så.

Audism handlar mycket om hur vi döva känner oss i samhället. Jag har inte fördjupat mig riktigt och behöver mer kunskap men är så intresserad och har anmält mig till en föreläsning som sker den 13 maj i Stockholm i samband med teckenspråksvecka som SDR,SDU,SDR och SDUR arrangerar. Det är 25 år sen som teckenspråket erkändes och det firar många av oss med teckenspråksgala och ser verkligen fram emot det.. När jag har lärt mig mer om Audism så kommer jag berätta mer om det här till mina trogna blogg läsare.

Till slut ser jag på statisken att det är många som besöker min sida, men väldig få som skriver och säger hej och några komentarer. Jag blir glad om ni läsare skriver lite så att jag vet att jag verkligen skriver något intressant. Det är inget tvång men man blir glad att få några notiser från andra som läser min sida.

/Addie

Kommentarer
Postat av: Tessan

Ja du vet att jag är iaf en av dom som läser men inte skriver inte alltid :)
Ja det som du skrivit så känner vi samma här så det kändes mycket ovant när jag träffade min gubbe alltså Tony och hans mamma jobbar ju som tolk så hon tolkar oftast vad det sagts i matbordet trots vi inte sagt ngt men hon tycker att det är självklart att vi ska få möjlighet att hänga med vad det samtalar under matbordet mycket ovant för mig i början :)

2006-03-14 @ 20:51:37
Postat av: cokoris

vännen! jag är en av dina trogna läsare, men skriver tyvärr inte inlägg varje gång jag är här, men läser - det gör jag ofta!! :-) hoppas ni trivs bra i det nya boendet :-) kraaam

2006-03-14 @ 22:40:17
Postat av: Tiny

I´m the one who´s reading! Puzz

2006-03-15 @ 16:47:19
URL: http://cerine.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

Jag en av dina trogna läsare. Jo statisken kan uppdateras varje gång du går in på din blogg:-) kram

2006-03-15 @ 19:06:35
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Sandra

Ditt sätt att skriva är otroligt bra, och saker du skriver om är alltid intressanta, så här har du en trogen läsare också!

2006-03-15 @ 19:34:22
Postat av: Michael

Tittut, har läst med intressant och lämnat en tass..
kramisar

2006-03-15 @ 20:01:13
Postat av: Camilla

hejsan! jag är oxå en av läsarna!
Jag har uppdaterat min blogg idag!
Välkommen dit!
kramis

2006-03-15 @ 21:56:52
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Gunilla

Jag var på föreläsningen om audism! Mycket intressant och väldigt viktigt!!! Fortsätt skriv i din blogg :o)

2006-09-03 @ 14:40:22
Postat av: Magnus

Oj! Jag känner igen mig i allt som du skriver! Audisamen är ett lustigt synsätt på oss döva. Ganska fånigt dessutom.

Det där om middagar med familjen ja. Själv upplever jag exakt samma sak. När det handlar om något viktigt kommer rätt så taffliga förklaringar.
(De har läst tot. 3 veckor tsp, sen har jag lärt dem det mesta egenhändigt) Typ, "Jag paff ljusdal sen. Du följa"

Som sagt, Audism är ett ganska lustigt synsätt på oa döva. Inte för att det gäller i min familj, men själva sättet att se på döva är enbart fånigt!

"Tänk om jag förlorar hörseln, vilket helvete jag kommer att hamna i"

2007-03-20 @ 13:45:00
URL: http://silentrealm.blogspirit.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0