Betyg - Inte någon favorit för mig!

Just nu närmar det sig inför skolavslutning. Jag jobbar som lärare och har flera elever som ska ta student i vår. Jag har aldrig tidigare tagit ansvar för att sätta betyg men nu gör jag det, det är ett MÅSTE.

Att sätta betyg är inte lärarnas dröm ser jag det är snarare deras mardröm. Man måste diskutera och tänka på alla de år de gjort med sina insatser under skoltid. Att vara döv är inte det lättaste för eleverna för en del kämpa och andra ger upp och tror de inte klarar de höga krav som finns för att gå ut gymnasiet.

Att jobba som lärare är både givande och besvärande. Jag tycker om att undervisa, men det finns mycket som man blir ledsen av när man ser hur dagens ungdomar är. Många bryr sig inte och tror inte på framtiden eller de ser helt enkelt inte hur viktigt det är att ha en utbildning för att klara sig i det tuffa samhället vi lever idag. Det är STORT skillnad på dagens ungdomar om man ska jämföra med mig som varit elev tidigare.

Det första jag tänker på är vad lärarna egentligen gjort på grundskolan. Det är väldigt många som har svårt med utbildningen, de klarar inte läsa eller helt enkelt inte vet hur de ska göra. Det är ledsamt att se dagens generationer och det är mer känsligare för mig som är döv och att jag vill vara en bra förebild för dem. Jag minns hur viktigt skolan var för mig, jag lärde mig så mycket och lärarna ställde höga krav på oss och jag har dem att tacka för hur jag har det idag. Utan bra kvalité på utbildning så tror jag inte att jag skulle ha den möjlighet att läsa i USA och att få all det kunskap jag har fått genom åren både på hemmaplan och utomlands.

Flera elever här går ut med väldigt dåliga resultat men mycket av de är att många lärare sympatiserar med dem och ger dem bättre betyg än vad de ska ha. Jag undervisar engelska och flera elever tog nationella prov och ingen av dem klarade sig utan alla fick IG. Det skär i hjärtat, men vad ska man göra när man försöker så gott det går. Jag gick igenom tillsammans med en kollega vad vi ska ge i slutbetyg för de elever som ska ta student. En del har IG andra har G, men ändå vill läraren att alla ska få G. Jag frågade henne varför och hon sa att hon tycker synd om dem för att de jobbat och kämpat, hon tror dessutom att dessa elever aldrig kommer att söka in på Universitet. Gissa hur upprörd jag blev av hennes nonchalant att säga så.

JDet är tråkigt att det finns sådana lärare som gör så, vem är det som lurar eller blir lurad?. Lurar lärarna eleverna med en framtidstro med hopp att det kommer gå bra för dem som ev. vill vidare utbilda sig eller få bra jobb i framtiden?. Jag kan bara inte förstå varför fler lärare gör så - de sympatiserar och tycker det är så synd om döva elever. Men den gruppen kommer eller kanske får smäll när de kommer ut i samhället och inser att de inte klarar de höga krav som kommer och som de får gå igenom i livets skede.

Jag bestämde mig att prata med mina elever som jag har, diskuterade med dem och gick igenom allt som denne gjort och därefter ger jag dem det slutbetyg som jag anser att de är värd. Det är tufft det är ingen någon favorit för mig men jag har inget val och det har inte alla lärare heller som sätter betyg på sina elever.

Livet är tufft!

Addie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är obehörig lärare, och med ingen eller mycket liten erfarenhet, eller hur? Det märks på sättet du skriver om eleverna, deras kunskaper och undervisningen på.. Jag håller med om att det är fel mot eleverna att okunniga obehöriga lärarvikarier ska sätta betyg, det borde inte vara så.

2006-05-23 @ 15:59:49
Postat av: addie

Hej okänd!

Ja jag är obehörig men har undervisat elever både i förskola, grundskola och gymnasieskola så det är inget nytt för mig. Förstår inte inte din argument om min sätt att skriva om eleverna för jag kritiserar dem inte om det är så du uppfattar mig. Jag skriver det från vad man ser på dagens ungdomar som studerar på skolan och jag är inte ensam om det för mina kollegor som faktiskt är behöriga tycker detsamma som mig. Jag läser sidan av på heltid för att bli lärare och jag tycker relativt att det ämne jag undervisar är något jag faktiskt är kunnig i. Givetvis kanske det är rätt att obehöriga lärare inte ska sätta betyg på eleverna, men i det här fallet är det så att jag samarbetar med behöriga lärare och kommer i samråd med dem innan jag sätter betyg, så helt ensam gör jag det inte så du kan känna dig lugn.. /Add

2006-05-23 @ 19:58:24
Postat av: Kenneth

Hej. Tyvärr, jag känner igen sådana lärare från grundskolan. Jag mindes några gånger terminsbetyg fick jag bättre betyg än vad jag förtjänar egentligen. Man klagar ju inte över det men ändå ibland undrar jag varför göra dom egentligen, det göra inte bättre för mig. Men det har ger en viss positiv effekt utav dom terminsbetyg då satsade jag på allvar och får betyg godkänt som jag egentligen förtjänar det. Men slutbetyg är helt annan fråga som ska sätta in riktigt betyg om man inte uppfyllda kursplan men man kan ju läser vidare efter utbildningen klart. Elever ska inte tro att man får servera mat i silverfatet man måste kämpa för det betyget men självklart klarar man inte alltid utav det men man har gjort sitt bästa är viktigt.

2006-07-23 @ 01:41:50
URL: http://internett4000.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0