Glädjelycka!

Nu är jag hemma igen efter tre dagars besök på Karolinska. Jag berättade tidigare om all ljud man hör och det blir bättre och bättre för varje dag det går.

Nu slipper jag vara på Karolinska i 3 månader och nu ska jag bara vänja mig med mig själv, all ljud och allt som kommer hända framöver för mig och min familj, vänner och släktingar.

De sista dagarna har man haft möte med kurator, gått igenom med ingenjören Martin för att justera ljud och varit med pedagogen Erik som jag nu tycker är en riktig bra pedagog. I början var jag nog lite emot honom, men efter att man haft honom flera gånger så insåg jag att han faktiskt är en positiv person som sprider positiva tankar och uppmuntrar mig mycket.

Det har fungerat bra med Erik och jag har klarat mig hittils bra med att lyssna på ljud. Det kommer ta tid, men jag är förvånnad över hur mycket jag klarar mig. Vi testade också att läsa meningar som jag lyssnade med hörapparaten innan operationen och sedan nu med min CI och det blev mycket högre procent än vad det tidigare testet visade sig.

Erik påminde mig hela tiden att det är viktigt att lyssna på gamla ljud, som jag hörde som liten och minns och på den tiden jag klarade av att höra med min hörapparat. Vi diskuterade vad jag minns mest och jag sa då Pippi Långstrumps sång " Här kommer pippi långstrump", barnsånger som jag sjöng mycket med min familj som liten, 80 tals sånger som Carola med Främling, "En dag" med Tommy Nilsson, "Hallå Hela Pressen" med Catanooga. Erik sa att det är bra att jag börjar lyssna på dessa musik/sånger för att då minns hjärnan mycket snabbare om man tränar och lyssnar om och om igen innan man lyssnar på dagens musik för det är helt annorlunda instrument idag än vad det var förr.

När jag kom hem och kramade barnen och gick ut en runda i det härliga vädret och sedan kom hem så ville jag först testa om jag verkligen kunde höra musik från min dotter, Athinas mp3 player och det fungerade utmärkt. Vi hade en CD skiva med Carola och vi satte på den och jag började lyssna på främling och vips så kunde man höra låten och till och med sången. Jag började gråta för jag tyckte det var så otroligt och ni kan tänka er hur många gånger jag lyssnade om och om igen. Athina ringde mormor och berättade och sen försökte jag lyssna på min mors egen röst och hörde "hej Addie" och "hejdå".

Jag vill testa så mycket nytt hela tiden, men sen tänkte jag på vad Erik sa, att jag måste först lyssna på all gamla ljud som jag minns och inte ta i för mig att lyssna på allt på en gång, men det är så svårt att låta bli när jag blir så nyfiken och vill testa så mycket det går.

Nu har jag iallafall något att se framemot och jag känner mig glad, ja faktiskr lycklig på något sätt. Min väninna Tine sa att mina ögon strålade av lycka när jag pratade med henne och hon glädjer med mig.

Nu skiner solen strålande här och kl är halv sju på morgonen, morgon pigg är jag och nu ska jag bara njuta av helgen med mina barn och det som blir spännande imorgon är att få lyssna på Channies vårkonsert - jag längtar redan dit - känna mig delaktig i min dotters musik intresse och snart är det Athinas tur i juni.

Visst är livet härlig!.

Addie

Kommentarer
Postat av: Ullis

Heej, pi kul å läsa om dina framsteg efter op...å att du hör...lät ju rätt vettigt det där att man tar "gamla" saker å lyssnar på som man kommer ihåg hur de lät;)...Lycka till framöver Addie..

Ha en underbar helg i sommarvädret..

Kramkram Ullis

2006-05-06 @ 08:42:31
URL: http://aikullis.blogg.se
Postat av: Ingela

Åh vad härligt o läsa din rader, får tårar i ögonen!

Ha en riktigt najsig helg, många kramar till dig & barna

2006-05-06 @ 09:52:38
Postat av: Tiny

Denna lycka var verkligen längesen jag såg! Å ja, mina ögon tåras när jag läser din blogg nu - för den lycka är du värd!! Är så himla GLAD för din skull!! Älskar dej vännen min!

Puzz Tine

2006-05-06 @ 14:30:51
URL: http://cerine.blogg.se
Postat av: Ärtan

Vad hääärrllliiggg att det har gått bra för dig!!... Underbar ju..:) Kramkram!!

2006-05-07 @ 12:36:20
URL: http://www.artan.blogg.se
Postat av: Camilla

Klokt att prova lyssna på gamla grejer så man kännerigen ljuden innan man kan kasta in i den nya ljud"banken" och lära sig känna igen nya ljud!
Kraaaaaaaaaaaaaaaamis

2006-05-08 @ 08:52:26
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

Jag bölar nu! Kramis

2006-05-09 @ 11:42:14
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: cokoris

Läst ikapp alla dina bloggar nu å jag säger som alla andra .ryser och glad för din skull allt gått så bra, och att du kan höra saker du inte räknat med och bästa av allt är ju självklart att man kan höra barnen dina... channies vårkonsert blir nog höjdpunkten :) ses snart! KRAAAM hoppas du hittat en klänning till på lör ;)

2006-05-10 @ 19:57:30
Postat av: cokoris igen

GAPSKRATTADE gott till det du skrev i min blogg.. hihi vi ses nästa helg krampöss

2006-05-10 @ 22:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0