Döv och Hör inte!

Hej bloggläsare...

Jag vet inte vilka personer som kikar in här på min blogg men här är veckans fråga som jag pratat med mina arbetskamrater om.

Här kommer dagens fråga och tankar

Anna är i Stockholm på besök och hon hittar inte till Järntorgsskolan och frågar:

Hej ursäkta mig, men vet du var Järntorgsskolan ligger?

Personen svarar:

Jag hör inte

Hur tror ni att Anna reagerar och gör?

En annan situation:

Lennart är i stan och ska handla lite prylar. Han hittar inte till Ide och Hobby och frågar en kvinnan:

Jag söker efter Ide och Hobby men hittar det inte så vet du var den ligger?

Personen svarar:

Jag är döv

Hur tror ni att Lennart reagerar och vad gör han då?

*******************************************************


Tror ni att ordet döv och hör inte gör någon skillnad på hur personen svarar till den som frågar?

/Addie


Kommentarer
Postat av: Tiny

Stora skillnader!
Hör inte - Pratar oftats högre och högre...
Döv - accepterar direkt och struntar i det eller fixar fram papper och penna ;)

Eller?

2007-03-06 @ 21:40:09
URL: http://cerine.blogg.se
Postat av: Cokoris

Tja svårt säga för jag tycker det är solklart annorlunda, "jag hör inte" kan ju uppfattas som jag hör dåligt eller va, jag hörde inte vad du sa kan du upprepa? medan döv är döv.. men jag har testat båda fall och på mig så är det ingen skillnad alla blir lika idiotiska haha... nyss i hiss ( händer ofta i hiss att folk vill småprata) har testat med båda alternativ och de försöker om igen och omigen och ser helt oförstående ut, försöker med engelska och andra språk.. jösses! hehe

2007-03-07 @ 14:48:50
URL: http://cokoris.blogg.se
Postat av: Ingela

Hmm intressant. Tänker hur jag gör, jag brukar säga "jag hör inte, jag är döv". Alltså båda sakerna på en gång...

2007-03-08 @ 08:46:07
Postat av: Magnus

Bra fråga! Faktum är att jag har testat med båda "svaren" till folk jag träffar på stan.
Säger jag "Jag hör inte försöker personen/personerna ofta att TALA HÖGRE!!!
Säger jag att jag är döv vet somliga inte vad de ska göra. Övriga talare eeeeexxxtraaaaa låååångsaaaaamt, eller ber om pspper och penna.
Alternativt skiter de i mig totalt. Jag är ju "onormal" du vet.

2007-03-21 @ 18:53:04
URL: http://silentrealm.blogspirit.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0