Lika värde är vi alla

 

För en tid sedan satt jag och bläddrade i några tidningar som jag ofta brukar läsa. De tidningar jag brukar läsa är mama tidning, Family living, Na och några till. Jag hittar många intressanta artiklar som är läsvärda, men det finns också många som är helt värdelösa att läsa om.

Satt och funderade och tänkte att det finns inte många artiklar som skriver om funktionshindrande, jag menar  en döv mamma med fyra barn eller kanske en rullstoll bunden pappa med barn eller skriva om en familj vars en har en funktionshinder men kan leva ett normalt liv precis som alla andra. I mama tidning ser jag knappast det, eller i Vi föräldrar, Amelia och flera andra tidningar som vi ofta ser varje dag.


Jag har flera vänner som jag förundras och blir så imponerad av. Vännen Anne-Maj Magnström, har av oss många fått ögonen på att hon lever i ett underbart förhållande med sin man och tre vackra flickor  hon är en bra och en tillgång för oss många och för speciellt de som vet så lite om dövblinda. Anne-Maj ser möjligheterna istället för hindren och hur många av oss med funktionshinder gör och tänker som hon?. Läs hennes sida: www.anne-maj.se


Sedan har vi Johan Selin, Sveriges förste dövpräst som gjort det omöjliga och visat vägen att som döv klara sig att läsa till präst  tiden har gått fort och det var ett år sen han prästvidges i Härnösands Domkyrka och jag är glad att jag fick vittna om det och som döv känner jag stoltheten att Johan klarade det..


Inte bara de två utan det finns många med funktionshinder, hörande som döv, hörselskadad,CI, dövblind eller blind eller en som är rullstolbunden. Men hur mycket uppmärksamhet får de i samhället. Varför skriver inte mama tidning eller andra tidningar som läses av miljoner om den här viktiga gruppen. Vi stöter dagligen på folk som har så lite kunskap om oss och blir så osäkra när man möts, i affären, på möte, buss eller var vi än finns i samhället. Hur ska vi sprida ut det kunskapet som behövs så att vi ska känna oss delaktiga i samhället?.

Tidningar är inte alltid det som gör mig irriterad för vi kan ju inte alltid förlita oss på den, jag som döv mamma stöter ofta på problem som har med mig och mitt liv att göra med mina barn. Det kan vara från läkarbesök till utvecklingssamtal och till och med ute på stan. Folk blir ofta osäkra när de ser mig och att jag tecknar till mina barn. Trots att jag pratar bra och har CI så möter man ändå folk med olika attityder.


Förra veckan var jag på musikcafe för att lyssna på Tinas klass som sjöng och när det var paus så satt jag och tittade på alla mammor och pappor som pratade med varandra. Där stod jag ensam, ingen vågade gå fram till mig och till och med lärarna kom inte fram för att prata. Jag är medveten om att jag måste  att det alltid är JAG som ska ta steget och visa att jag inte är en utomjordning utan en vanlig människa som alla andra. Tala det kan jag och förstår man inte så är det papper och penna som gäller och det är inte så svårt, men det är ju kunskapen hos dessa som inte vet hur de ska hantera med en mamma som står där och inte alltid hör.


Vad jag vill komma fram till är att man önskar det fanns tidningar, information, ja mycket mer där man kan skriva om funktionshindrande personer och hur man ska bemöta dem på rätt sätt utan att vara osäkra. TV är ju också en viktig del för oss i samhället och man kan föra information via reklam, men det kostar ju en hel del pengar till det. Dags för mig att skriva i min blogg lite om oss med funktionshindrande  kanske börja intervjua och informera om att vi är alla och har lika värde oavsett hur vi ser ut och är. Låt oss känna oss delaktiga i samhället.



/Mamma till 4 barn som har CI  men inte är olik andra på grund av det.


Kommentarer
Postat av: Pernilla W

Det du skrev var mycket tänkvärt. Jag såg precis på kanal 1, den handlade om dövblindfödda barn, jag jobbar också i det området. Jag blev så glad när de visade det på tv, information kommer fram till samhället. Att dövblindfödda "kan" kommunicera, som en pappa sa där: min son är en dövblindfödd pojke, men inom honom sitter det en helt vanlig pojke precis som alla andra.
Kram på dej:)

2007-05-20 @ 18:03:32
Postat av: Ida & Dixie

Hejsan! Så du har hittat in till min Dixieblogg, så trevligt! :) Jag förstår att det måste vara hemskt frustrerande att alltid vara den som måste ta första steget. Jag vet inte vad man kan göra mer än att tjata och tjata så att folk lär sig, men men, trist med gamla hundar..tyvärr. kram Ida

2007-05-21 @ 12:21:26
URL: http://jerseyjumper.blogg.se
Postat av: Nettan

Bra skrivet, Addie!Det är mkt brist på information i samhället - det behövs lyfta mer information...
Stå på dig, vännen!
KRAMMARR......

2007-05-21 @ 17:08:23
Postat av: Tiny

Oja - det där känner jag sååå väl igen! Att just lilla jag måste ta FÖRSTA steget! Å hur i jösse namn gör man om man är megablyg???... Hmm... Har funderat massor kring detta i samband med mina flickors dagisträffar.. hur blir det sen när det är skola?? hmm...
Puzz

2007-05-21 @ 20:25:59
URL: http://cerine.bilddagboken.se
Postat av: Camilla

japp det stämmer, vi är födda till att vara informatörer HELA LIVET! ibland är det bara BLÄÄ att avra det, man är ju en människa i grunden!

2007-05-25 @ 09:01:04
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Maria J

Mycket bra skrivet!!! Håller med dej till fullo.. Känner igen det mycket själv.. Fast ibland går föräldrar fram till mej, men inte alla bara nån enstaka som vågar...
KRAM

2007-05-25 @ 18:29:12
Postat av: mallan

Vet du vad jag tycker?
Jag tycker att du ska anmäla dig själv till Mama-tidning eller annan tidning som du kanske vågar och visa upp dig som läraren (är du det?), döv och ensamstående mor till fyra barn.
lycka till!

2007-05-30 @ 22:59:08
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: Camilla

hejsan! det var kul att träffa dig igår!
Kraaaaaaaaaaaaamis

2007-05-31 @ 21:47:30
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Linda

Bra sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2012-03-19 @ 00:45:25
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0