Förskoleverksamhet

image202

För några månader sen fick jag hem ett brev från Nora kommun där man erbjöd 5 åringar att börja på förskolan. I dag börjar ju barn som fyllt 6 år i f-klass men nu hr Örebro kommun bestämt att prova med 5-års verksamhet och Nora är en av försök som fått uppdrag att se om det finns intresse eller inte.


I början var jag tveksam om det var bra ide att låta Colin få börja på förskolan även om jag känner att han behöver få utveckla sig. Förskolan tror jag det inte är något fel på, men på eftermiddagarna är det fritids som gäller och det är då jag inte tror Colin är mogen för det. På fritids är det barn från F-klass till årskurs 3 och min lillgrabb är nog lite för liten för att umgås med barn i den åldern förutom 6åringar.


Jag bestämde att anmäla Colin ändå och om jag ser att han inte är redo innan höst är det bara att ändra och låta honom få fortsätta gå på dagis. Man har den senaste tiden läst om folkpartisten, Jan Björklund som säger att skolan måste bli bättre, att betyg ska ges i tidigare skede än på högstadiet och att man måste få ordning och reda på skolan och så mycket mer. Ibland kan jag hålla med Jan Björklund med hans argument när det gäller skolpolitik för det är bra att vi nu måste fundera över hur skolan ska bli bättre för våra barn och ungdomar.


Jag vet inte riktigt vad ni tycker om Jan Björklund och hans skolpolitik, men vad tycker ni om att ge betyg i tidigare ålder? Att barn ska börja i skolan tidigare?. I många länder börjar barn i mycket tidig ålder i skolan och de klarar sig bra i skolan och framtida mål som de studerar till.


Min äldsta dotter, Channie bodde de första åren med mig i USA och hon gick i skolan som 2 åring och jag tyckte det fungerade bra. Det var mycket lek och man undervisade barnen på så bra sätt och jag tyckte att deras system var bra. Så därför förstår jag Jan Björklund med poängen att försöka låta barnen börja tidigare.


När jag anmälde Colin till 5 årsverksamhet så fick jag i dagarna nu veta att Colin var den enda 5åringen i Nora kommun som ansökte till förskoleplats. Det är intressant att ingen ville anmäla sina barn. Visst behöver barn leka och få vara barn, men jag tycker bara det är så intressant att så många föräldrar tvekar till att ge barnen en chans och se om det funkar för det är ju bara en test period för att se om det är bra eller inte.


Inom snar framtid tror jag att vi måste anpassa oss till vad så många länder gör. Jag tror vi är ett av de få länder som inte gör som de andra att låta barnen börja skolan tidigare och att låta barnen få tidigt betyg.


Vad säger ni om det?


Skolbloggaren Addie


Kommentarer
Postat av: Camilla

det är en intressant fråga du tar upp, nu har ju jag för sig inga barn men jag skulle gärna vilja att min/a barn fick möjligheten att börja lära sig saker tidigt för jag tänker att desto mer kunskap ju bättre människa blir man!

2008-04-10 @ 06:52:59
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: pepo

Det förvånade mig inte att bara du som har anmält Colin till verksamhet. Där vi bodde, var föräldrar helt ointresserade av barns utveckling, upplevde jag. *skakar på huvudet* kramar

2008-04-10 @ 09:33:26
Postat av: Nettan

Blev förvånad att inga föräldrar var intresserad att anmäla deras 5-åringar barn till en ny försöksverksamhet.
Jag tror på sån amerikanska skolsystem för tidiga åldrar.Jag tänker på vår goa vän C i USA,om man ser på hennes barn - så förstår du vad jag menar då.
Krammm

2008-04-10 @ 10:08:46
Postat av: Tine

Ja jag vet inte,, vi har pratat om detta du å jag.. jag är en av dem som vill låta mina döttrar vara barn så länge de kan vara barn,,, så jag vet inte hur jag skulle ha gjort om jag fått samma erbjudande även om min E visat ett stort intresse av att lära sig saker och de gör så mkt på vårt dagis att jag är nöjd ändå.. Min E är med i lös och skrivgruppen-de som ska börja i 6 års verksamheten i höst så hon e nog mogen på kunskapsmässigt nivå, men inte känslomässigt.. ja det är svårt det där.. Samtidigt som jag förstår vad du menar! ;)
Puzz..

2008-04-10 @ 16:52:59
URL: http://minds.blogg.se
Postat av: maria bra

Själv vet vi inte om vi vill redan vid 5 åringar eller 6 ? här har inte börjat med 5åringar ännu. svårt att säga vad vi tycker. kramm

2008-04-12 @ 08:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0