Det gick bra...

Det gick jätte bra med inskolning för pojkarna och personalen var så trevliga. Grabbarna smälte in direkt och lekte och tittade runt och pratade och det var inte så lätt att få hem dom. De längtar redan till imorgon och vill att tiden ska gå fort.

Det som var intressant var att hela avdelningen har teckenspråk undervisning med barnen och att de har det en gång i veckan. Barnen får då lära sig grunderna i teckenspråk, vardags ord och sånt som kan vara bra att veta. Jag frågade personalen varför och de berättade att det är bra för barnen att utveckla språket bättre och för många är det lättare om de har svårt att utrycka sig i ord. Jag är GLAD och tycker det är helt kanon och en personal sa till Colin:

Bra att du kan teckenspråk för då kan du ju lära oss hur man tecknar

Jag som mamma var tvungen att rycka in och säga:

Det är ok att Colin lär er lite men gör det inte så att han får jämt lära er för då kan han tappa intresset för teckenspråket. Låt honom få vara den han är och får leka och vara med när ni lär er teckenspråk men se inte till att belasta honom att han blir er teckenspråk lärare.

Det är viktigt att markera att även om jag är döv och att mina barn är unika pga att de lever i både hörande och dövas värld så ska man värna om att våra hörande barn ska känna sig att de är som alla andra och de behöver få vara sig själva och utveckla sig som de ska och att de inte ska känna tvång att göra något på grund av att man har en döv mamma.

Ni förstår väl vad jag menar?! Det handlar ju så mycket om vad våra hörande barn får uppleva i vardagen och hur många gånger har hörande personer inte förstått att de inte ska använda våra barn som tolk eller så när de vill kommunicera med oss som inte hör. Jag tycker det är jätte viktigt att jag skyddar mina barn från sånt som händer. Jag är ju precis som alla andra - ja jag har en funktionshinder men so w hat jag klarar mig jätte bra trots allt man får uppleva i vardagen.

/Addie

Kommentarer
Postat av: Maria J

SKönt att det fungerade för grabbarna på inskolningen. Nu är det bara och se när du får släppa dem så de får vara själva där. Hoppas vi ses snart!! KRAAMMM

2008-08-19 @ 06:46:37
Postat av: Anki

Jag vill bara säga att det är bra gjort av dig. Såklart är det rätt att man ska inte fråga barn mycket om teckenspråk, eller använder barn som tolk.. Det tycker jag inte om!! Bra att du sade i från..

Trevlig dag..

Kram

2008-08-19 @ 09:46:34
URL: http://djemanki.blogg.se/
Postat av: Fia

Hej!

Skönt att det gårr bra för dina pojkar på dagiset. Kul att de även har teckenspråk en gång i veckan. Mina pojkars förskola är bra och de är nyfikna på teckenspråket och vill ha "undervisning" en gång i veckan. Jag har sagt till dem att de inte ska fråga barnen hur man ska teckna eller använda dem som tolk. ja, det får vi hoppas att de inte gör. Jag har även sagt till barnen att de inte behöver teckna eller tolka om de inte vill. Vi får se hur det går, kanske bara nu i början när allting är nytt. :) kram

2008-08-19 @ 14:38:56
URL: http://edwugo.bilddagboken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0