6 december....

Jag vill tända ett ljus för min vän



Daniella Olympia Elisabeth Josberg - en vän som jag saknar så enormt mycket och 14 år har gått. För er som inte vet vem Daniella är:

Daniella Josberg, född 1972, var juridikstudent och programledare i Sveriges Television. Hon dödades i samband med Stureplansmorden 1994. Vid 15 års ålder började Josberg studera vid Gallaudet University i Washington D.C. i USA. Efter fyra års studier tog hon examen och återvände till Stockholm. Hon började plugga juridik på universitet i Lund och hon skrev också en bok, Döv - javisst, om sin uppväxt i en hörande familj, sina studier och om dövas situation i Sverige. Under studietiden fick hon anställning på Sveriges Television i Falun där nyhetsprogrammet "Nyhetstecken" sändes.[1]

När Josberg lämnade Sturecompagniet den 4 december 1994 blev hon skjuten av Tommy Zethraeus. Hon träffades i ögat och halsen och fördes svårt skadad till Karolinska sjukhuset. Hon opererades i omgångar i 22 timmar men avled av sina skador klockan 16:45 den 6 december.[2] Efter hennes bortgång inrättade Jerringfonden till minne av Josberg ett stipendium för att möjliggöra akademiska studier i USA för en döv person i åldern 20-25.

På min blogg har jag tidigare skrivit om min vän Daniella så på vänstra sidan kan du klicka på april 2006 och där skrev jag om vännen Daniella och mina minnen med henne.

Häromdagen så var det någon som frågade lite om Daniella och hur livet skulle varit om hon levde än idag.


Jag sa att hon säkert i vår dagens liv vara en framgångsrik advokat för så envis som hon var så hade hon fullföljt sina studier.

Vara en underbar och sträng mamma

Aktiv i frågor när det gäller funktionshindrandes rättigheter


Ja det finns så mycket mer för hon ville så MYCKET minns jag.



I mina minnen lever du kvar och du kommer alltid vara en del av mitt liv..


Kommentarer
Postat av: Ingela

14 år sen..... Läste i aftonbladet häromdagen då de skrev om Tommy o då var det bild på Daniella. Ryste till... Saknaden är stor!



Kram

2008-12-06 @ 12:53:17
Postat av: Tine

Minns det så tydligt den natten.. var där och var så orolig för min fd som var just på StureCompaniet, själv var man på en annan plats..

Huu...



Fint skrivet!!

2008-12-06 @ 13:26:04
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: rosi

oj 14 år sen. ja alla saknad henne.. jag jobbat på kollo när hon var liten.. härlig tjej.



Fint skrivet.

2008-12-06 @ 21:36:38
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Britt

Ja tiden har gått bra jag mindes väl vad som har hänt som jag fyllde 30 år så hade vi fest då fick vi veta att hon har gått bort. Kram...

2008-12-07 @ 16:53:22
URL: http://bijaadjo.blogg.se/
Postat av: Britt

Vad vimsig jag är jag menar Ja tiden har gått så fort... :/ kram..

2008-12-07 @ 16:54:25
Postat av: Anna H

Oj, fint skrivet av dig. Kände Daniella som barn./ Anna

2008-12-08 @ 10:45:36
Postat av: Yvonne Domeij, forfattare till Trasdocka

Hej, jag läste just Döv - javisst! och mitt intryck är att Daniella Josberg levde ett fullt liv vilket känns tröstande. Glädjen hon förmedlade finns kvar mellan bokens pärmar. Det känns så nyss fast många år gått...

2010-11-04 @ 11:09:07
URL: http://tjejaheddin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0