Är jag en dålig mamma?

Sitter här och funderar om jag är en dålig mamma??

I en artikel på Aftonbladet stod det: Lenore är USA:s sämsta mamma

Läs artikeln: http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2673502.ab


Mina flickor är självständiga och det har de nog varit ända sen de var små och jag sitter och funderar hur jag har varit som mamma. När vi bodde i Göteborg så gick Channie i årskurs ett och  ofta hämtade hon sin  lillasyster Athina på dagis eftersom jag slutade jobba så sent och att man inte alltid hann i tid innan dagis stängde. De fick till och med ibland ta buss till mitt jobb några gånger om jag hade sena möten eller så.


I Stockholm när Channie gick i 3:e klass så bodde vi i Åkersberga och jag jobbade i Stockholm och en gång i veckan gick Channie på dansskola  nära där jag jobbade på Medborgarplatsen.. Hon tog nämligen buss från Åkersberga och sen tunnelbana från Mörby Centrum, bytte i T-centralen och tog gröna linjen mot Bagarmossen för att stiga av i medborgarplatsen och med sig hade hon lillsyrran Athina för att möta upp mig.


När Channie var ca 8 år och Athina ca 6 år så åkte de för första gången helt själva med tåg till mormor och morfar och gick av i Nässjö där mormor och morfar hämtade dom.


Allt de gjort har fungerat jättebra och de hade papper med adress och  telefonnummer, hur de ska kontakta mig eller mina föräldrar om något händer och jag som mamma tyckte det var helt okej. Flickorna har blivit mer självständiga och är säkra på sig själva och de lärde sig att ta ansvar på ett positivt sätt.


Funderar om jag nu är en dålig mamma som lät mina töser åka helt själva i så tidig ålder. Mina flickor har inte tagit skada av det och de har sagt att de tycker det är roligt att få åka själv och att det är spännande varje gång de ska åka iväg.

Förra året åkte de själva till USA för att hälsa på sin pappa och det fungerade jätte bra även om de fick lite hjälp av flygvärdinnor.

Jag har varit nervös många gånger när de åkt iväg själva  och idag är jag glad att det har fungerat bra och jag tror för det mesta att det blivit så då jag i många år var ensamstående.

Är jag en dålig mamma för det?


Kommentarer
Postat av: Ingela

Det är du absolut inte! Du har använt ditt sunda förnuft o din magkänsla när det gäller dina tjejer o vad du bedömt de klarat av.

Alla barn är olika, en del klarar av det andra inte. Frida var väldigt mogen tidigt o klarade av mycket själv medan Tobbe inte var det, så jag har hanterat dem olika o pushat på dem självständigheten i olika takt.



Kram

2008-06-13 @ 21:12:13
Postat av: Anna

nej det ar du inte.. har i usa overdriver for mycket och dom ar sa paranoida.... typisk amerikaner....

2008-06-14 @ 06:26:35
URL: http://web.mac.com/annanordgold
Postat av: Nettan

Instämmer med Ingela! Du är faktiskt en jättesuper bra mamma till dina barn.... Du ska vara stolt!

Kramar härifrån oss

2008-06-14 @ 19:38:04
Postat av: aö

jag säger precis som ingela.. alla barn e olika.. mina flickor blev tidigt självständiga o det har de inte tagit skada av. de e lite över 18 år nu.. mammor känner sina egna barn bäst.. kram på dej..

2008-06-16 @ 19:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0