Intervjun med Sveriges Radio

Intervju hos Sveriges Radio 25 maj


Jag lovade berätta hur det gick med intervjun hos Sveriges Radio. SR hade från den 19 maj till 25 maj en kampanj om välviljans apartheid och det handlade om hur funktionshindrande har det i dagens samhälle. Som vi alla vet så ska tillgängligheten vara klar för funktionshindrande från och med år 2010 så nu är det kampanj om hur bra det gått och om regeringen uppfyller de krav eller inte.


Jag berättade hur det är att vara döv mamma till 4 hörande barn och om hur tillgängligheten anpassar till mig i olika situationer. I radion sa jag att mina öron är ofta mina tolkar och då menar jag att jag lånar tolkarnas öron för att bli hörd och förstådd. Att gå på föräldramöte är ingen höjdare för mig som mamma. Varför jag säger så är för att det är jobbigt att gå in i ett klassrum och då ser hur föräldrar pratar med varandra, skrattar och umgås på en naturlig sätt medan jag står i ett hörn och tittar på med två tolkar. Jag och föräldrarna har ju något gemensamt - att vi har barn i samma klass och att vi diskuterar barnens skolgång och planering tills de slutar skolan. Ofta tycker man det är tråkigt att sitta där och vänta tills mötet börjar sen är det också så att vem är det alltid som ska ta första steget? De eller jag och självklart är det alltid jag som måste ta steget för att bryta isen och säga att jag är precis som en förälder ska vara förutom att jag inte hör så bra. Jag sa också att man önskade att folk SKA våga komma fram till mig och försöka kommunicera går det inte så finns det alltid papper och penna!


Journalisten frågade också vad som är mest är jobbigast att vara förälder och jag sa att i vissa situationer så kan jag tycka det är jobbigt när t.ex Tinas klass ska ha klassfest/disco eller som nyss när de sov på skolan en natt, då behövde lärarna flera föräldrar som kan ställa upp och hjälpa till. I det fallet vill jag inte ställa upp för jag vet att jag kommer att vara ensam och att ingen kommer att prata med mig, att det är nog jag som får ta steget hela tiden och så vill man ju inte ha det. Sen sa jag att mina barn är unika för de har en döv mamma och att vi har våra livstil och värderingar när det gäller dövas värld och hörandes värld.


Man fick olika frågor men här är två saker som jag tog upp och det var många som tyckte det jag sa var intressant. I studion var det flera personer med funktionshinder. En som jag blev så imponerad över var en man som var helt blind och att hans fru också var blind och att de nyligen blivit föräldrar och han berättade att de inte får mycket stöd från kommunen och att de bara får hjälp 8 timmar i månaden. Jag har fokuserat så mycket på hur vi döva och hörselskadade har det och glömt att det finns andra som har det mycket värre än mig som bland annat det här paret som är helt blinda och har ett barn att ta hand om. Många har det svårare och man kan börja undra om regeringen verkligen kommer att hålla löfte om:


Tillgänglighet för alla år 2010?? Det tror jag knappast för de har mycket kvar att arbeta fram för att uppfylla de mål som ska passa för oss alla med funktionshinder.  

Lite bilder från Välviljans Apartheid med Sveriges Radio

Precis innan intervjun:   Nu intervjuas man:

 affishen       Här är politiker som vi fick ställa frågor till.


Kommentarer
Postat av: Ingela

Tack för du berättade o tack för du ställde upp, det är jätteviktigt att vi gör oss "hörda"

2008-05-28 @ 16:42:57
Postat av: Tinääääää

Kanonbra jobbat! Jag är pi stolt över dej! DU är otrolig tjejjen! Puzz

2008-05-29 @ 09:12:38
URL: http://minds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0