Rosa & Blå!

image233

Just nu är min grabb Colin den som helt och bestämt säger att allt som har med rosa färg att göra är för tjejer och blått är för killar. Jag är bergsäker på att jag inte snackat om att dela upp könen på grund av färgen för som mamma försöker jag ge mina pojkar en mer perspektiv av att det är ok för både tjejer och killar att ha blå eller rosa färg på kläderna. Det gäller också leksaker då jag uppmuntrar dem att leka med leksaker som är för både killar och tjejer.


För Colin är det definitivt inte så och har redan bestämt att en del leksaker är för tjejer medan andra leksaker är för pojkar. Det kanske är naturligt att det är så för i deras rum består ju det mest av pojksaker och nästan inte något som tjejer kan leka med och som mamma kanske jag köper det omedvetet. Mina grabbar är ju mer hårdhänta än vad mina flickor var som små och jag är fortfarande inte riktigt van vid det. Vissa stunder kan jag tycka att det är för mycket på det sättet grabbarna leker då man ibland ser lite våldsamma lek de gör och då vill man ju agera som "fredsmäklare" och visa att så gör man ju inte.


För några veckor sen var Colin bjuden på kalas hos Jacob och det tog en evig tid att välja en present till honom. Jag försökte hjälpa och leta och så hittade jag ett roligt spel om barbarfamiljen och visade upp det, men nä det var en dum ide sa han för det är för tjejer och jag tittade förvånande på honom med stort frågetecken.

image232


Anledning var att barbarpappan var rosa och det var han på bilden och jag suckade och sa att det här är ett spel som är roligt för Jacob och det är inte något flickspel eller så utan det passar för både pojkar och flickor. Jag försökte förklara men det blev ändå nix från Lilleman så det är inget jag kan göra åt.


Funderar på om vi verkligen omedveten visar klart och tydligt för våra barn om att flickor ska ha rosa och pojkar ska ha blå - det är något jag tycker vi ska ta i och ja jag vet det är ett evigt samtal om könsfördelning och hur viktigt vi ska känna oss jämlika i samhället.


Rosablå mamman Addie


Kommentarer
Postat av: piggelin

jag gillade serien barappan då jag var yngre.. hmm har inte tänkt så, rosa barappan, det var pappan, då var det inte lika könspåverkat tyckte jag..

2008-05-04 @ 21:56:15
URL: http://dansarengirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0