3 månader sen och saknar...

Det har gått tre månader nu sen vår älskade Donna lämnade jordelivet. Tänkte på henne och känner stor saknad - man saknar de tidiga morgon stunderna med henne och att ta ut henne på promenad oavsett vädrets makter, saknar att se henne skutta och hoppa av lycka när man kommer hem från jobbet, saknar värmen när hon sitter och ligger på min knä åh det är så mycket man saknar allt som har med Donna att göra.

Det har varit en ära att få ha Donna i hela 12 år och här är hon, vår älskade Donna:



Det var en tuff beslut med sorg i hjärtan att avliva Donna - hon led och hade svårt att andas, svårt att gå och röra sig, hörde dåligt och blev stressad när små barn sprang runt omkring. Jag ville låta henne gå men samtidigt inte - känslor som stred inombords mig.
Men vi bestämde och den dagen vi skulle avliva henne kändes det när man såg på Donna att hon kände stor lättnad och hade den känslan att tacka mig för att låta henne gå.

Det var en märklig känsla men vi hade det där bandet om att nu måste vi skiljas oss åt och vet att en dag ses vi igen.

Jag sätter upp bilder som kan vara känsliga - men så är det på livet - livets mening, att möta döden och att känna att man sen får ro. Det var en känslosam process men efter allt kände jag en stilla ro i själen för jag vet att Donna har det bättre där hon nu är.




Barnen var med i hela processen och jag som mamma tycker det är viktigt att de får möta livets svåra stunder och att så är det mening med livet. Barnen gjorde en fin gravplats och vi valde en fin ställe och bestämde begrava henne i vår sommarstuga.




Tänker på Hasse Anderssons sång då han sjöng Englahund - men lite annorlunda tänker jag på sången om vår älskade Donna och har ändrat lite på texten.

Hej du speleman kan du svara på min fråga
Den e ärlig o jag menar varje ord
När vår herre släcker livets låga
och de e dags att lämna denna jord

Får älskade Donna komma upp till himeln
Hon är snäll och hon har vart en riktig vän
Hon e klok o fin o skatten e betald
Får man det du speleman då blir jag glad

Jag svarar lite enkelt som man gör
Du din hund kommer säkert till himlen 
när hon dör

Så i himlen där hon nu är så ska ni glädjas
över alla de år med Donna och se upp
i det blå och känn med glädje att

Nu skuttar Donna upp i det blå utan smärta
och där uppe kan hon känna sig fri, fri som
en fågel upp i det blå.

Kommentarer
Postat av: Lilla Rose

Hejsan! tittade förbi genom olika blogg och hamnade hos din. sorgligt berättelse om era bästa vän Donna. Jag tyckte det var bra gjort att barnen var med under processen och att "förstå" meningen med livet är så. ... Förstår du saknar henne och tänka på fina minnen ni hade haft tillsammans. Ni kommer nog att mötas därborta en vacker dag långt i framtiden. Ta hand om er. // Jess

2008-09-07 @ 10:08:45
URL: http://jcrose.blogg.se/
Postat av: therese holm

Tack tack :) kram

2008-09-07 @ 11:05:12
URL: http://delfin79.blogg.se/
Postat av: Tine

Så vackert! Bra gjort av dej! Tårarna strilar nerför mina kinder, och över de fina bilderna och texten! MegaKram!

2008-09-07 @ 12:04:13
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: Silva

Fick tårar.....Fint skrivet o bra gjort av dig.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska klara mig när jag förlorar Astor :/

Han blir 5 nu i okt. så det närmar sig ......dalmatiner lever inte oftast mer än 9 år..

:/

2008-09-07 @ 15:59:15
URL: http://shinesia.blogg.se/
Postat av: Malin L

Fint skrivet av dig om Donna.... Jag tittar å min milo, en dag hans tur.. vill ej tänka den dagen kommer... han är snart 7 år nu.



kramar

2008-09-07 @ 16:20:17
URL: http://malin_larsson78.blogg.se/
Postat av: Maria J

Tårarna var på väg ner. Mycket fint var det faktiskt! KRAAMM

2008-09-07 @ 16:58:16
Postat av: therese holm

Det var fint, hade lite tårar....

:) kram

2008-09-07 @ 18:56:15
URL: http://delfin79.blogg.se/
Postat av: Cokoris

Vackert skrivet om Donna, tårarna rinner ner! Du fick 12 år med henne, och minnet kommer alltid finnas kvar.



Få se hur länge jag får ha Mio :-) för evigt får man hoppas :-) hehe



JÄTTEKRAM

2008-09-07 @ 19:50:32
URL: http://misscokoris.blogg.se/
Postat av: channie

fint mamma! puss

2008-09-07 @ 21:07:35
URL: http://channiiiee.blogg.se/
Postat av: rosi

fick tårar i ögon. jätte fin och sorg.. min förre hund som gick bort. hon var 12 år gammal. hon e collie och lika färg som din donna.. den är vacker.. kram på er..

2008-09-07 @ 21:33:04
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Nettan

Jättefint!Tårarna rann.. har följt upp Donna sen hon var hundvalp.. Saknar henne.. Hon var alltid glad när gästen/gäster kom och hälsade på..

Sov gott, lilla Donna!



Kram

2008-09-07 @ 22:39:30
Postat av: maria bra

Så vackert.. Krammm

2008-09-08 @ 12:18:57
Postat av: Åsa

Åå. jag tåran när jag läst och det är såå sooorg inom mig och jag vet det är bäst för donna och det är så fint av dej som tog barnen dit och titta på..



Sova gött donna och Många kram till er alla.

2008-09-09 @ 05:26:29
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Iréne K

Grät när jag läste. Mina barn var också med när vår Shiva fick komma till himmelen och det var rätt att göra så. Jag minns Donna från hon var valp och vet precis hur du och barnen kände er. Sov gott lilla Donna! Du leker nog med Shiva där uppe! Vi ses när det är vår tur!



Iréne

2008-09-09 @ 08:46:08
Postat av: Addie

Tack ni alla som tycker jag skrev fint om Donna. Egentligen skulle jag gjort det precis efter Donnas bortgång men jag orkade inte och det är först nu som jag kan skriva om sorgen och saknaden.



Kram Addie

2008-09-09 @ 21:57:11
URL: http://addiswa.blogg.se/
Postat av: Ingela

Men oj vad tårarna flödar här, saknar Donna jag med så mycket. Hennes nos som puffade på mitt ansikte på morronen när hon ville gå ut glömmer jag aldrig.



Ni fick många fina år med henne, nu har hon det roligt med Shiva däruppe :)



Kram

2008-09-11 @ 11:51:59
Postat av: Järnlady

ÅH, jag lider med dig.

Jag vet hur det kändes och vad ni upplevde.- Jag rös eftersom vår hund fick värdig avslutning på sitt liv ungefärlig samtidig tiden?

Ja det var väldig vacker begravning. Det påminns likadant vår hunds begravning här hemma på landet. Ni hade fått nu många fina minnen samt fina åren med lilla damen. Puss

2008-09-17 @ 19:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0