För några dagar sen..

För några dagar sen knackade det på vår dörr och min tös Tina öppnade dörren.

Det var en pojke som ville ha pengar och Tina kom till mig med stort frågetecken och sa

Det är en pojke utanför som frågar om vi har pengar så vad ska jag säga?

Jag var funderingsam och tänkte på mina pojkar



Anledning att jag gjorde det var för att det är så mycket som har förändrat i vårt samhälle. Jag sa till Tina att inte ge något och sen frågade pojken om han kunde få glass men sa nej igen

Var jag taskig? eller?

Det jag menar är att det är otroligt att föräldrar kan utnyttja sina barn att de ska tigga pengar eller jobba hårt för att slita och att familjen ska få ihop pengar.  Jag ska inte stämpla alla invandrare som gör så och det gör de självklart inte men det finns några eller fler som gör så.

Jag har sett barn i unga åldrar som sliter och cyklar så med reklamtidningar bakom sig

Jag har sett barn som ger ut rosor och ser så oskyldiga ut och när folk ler och tar emot en ros så sträcker de vips en lapp där det står någonting sorgligt och att rosen kostar 20kr

Jag har sett barn tigga på vissa ställen

Jag måste samtidigt lära mig att inte döma någon för jag har ingen aning om varför de gör så och varför föräldrar säger till barnen vad de ska göra. Vi bor i Sverige och det är tråkigt att sånt förekommer och att barn är målet till att många familjer gör så mot dem.

Många av oss är så bra på att döma när något vi tycker är fel, men det vi måste lära oss är att förstå varandra och förstå varför det är så. Jag tänker på det som Björn Holm skrev:


" Det finns ett enda sätt att förstå en kultur och det är att leva som den, flytta in i den, lära sig språket och sederna. Förståelsen kommer senare och har inga ord, för samma ögonblick som man begriper hur det fungerar försvinner behovet till förklaringar "

~~* Björn Holm *~~


Kommentarer
Postat av: piggelin

Nej, du var inte taskig..det var rätt att säga nej..

Det är ju inte rätt att tigga och däremot knacka på andras dörrar och tigga är ju ett störande moment eller?..

2008-09-10 @ 20:22:30
URL: http://dansarengirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0