Varför??

I går kände jag mig glad för den här helgen är min helg då jag kan göra vad jag vill. Små grabbarna hos pappa och flickorna så stora att de klarar sig själva.

Jag bestämde att gå ut för Dövas Förening i Örebro hade pubafton och jag är ju ganska dålig på att gå ut för att träffa folk så nu var det att slå till och gick dit helt själv utan någon vän med mig.

Väl framme och Innan jag hann gå in så kom en och började plötsligt se mig som lärare. Givetvis denne är min elev där jag jobbar, men klockan var 20.00 en lördag kväll. Där stod vi och pratade och denne just berättade om vad som hänt och varför man ej varit i skolan. Små pratade en stund och jag var tvungen säga att det får vi ta upp efter lovet.

In gick jag och hade trevligt och det var roligt att träffa olika folk och man är glad att DFÖ försöker ordna pubafton och det behövs.  Sen kommer nästa och säger

- Drick inte för mycket nu och ta det lugnt. Jag vet att du är inte lärare nu utan du ska vara ledig nu ikväll

- Ja jag är ledig och se mig bara som ADDISWA nu okej?

Fortsätter ha trevligt och prata med vänner man inte träffat på ett tag och sen kommer en man jag inte har aning om vem det är och aldrig sett

- Så det är du som jobbar på Tullängsskolan  jag vet vad det är för skola

Jag svarade inte för han gick sen bara förbi så jag satt kvar med stor frågetecken men försökte att inte tänka på det

Senare kom det en tjej som ville fråga om Tullängsskolan och att hon varit elev där. Givetvis svarade jag artigt och vi pratade en stund om det.

Trots allt hade jag trevligt och jag behövde koppla av och att få gå ut och att träffa personer man så sällan ser.

 Nu ställer jag en fråga:

Varför har döva/hsk så svårt att se skillnad på att man är privat och inte privat?  Jag menar då inte alla, men det är mycket vanligt att det förekommer så.

Jag minns hur stressad jag kände/var när jag var förbundsordförande för SDU för jag var då en offentlig person i dövrörelsen, folk kunde knappast skilja på när jag var just ADDISWA och när jag var SDU ordförande. De åren jag syndes mycket var jag alltid så försiktig och jag upplevde då jämt och ständigt att de såg mig som ordförande och aldrig den privata Addiswa.

Nu kände man lite som att nu ser ungdomar och några äldre att jag är läraren Addiswa i går. När jag åkte hem från puben så förstår jag varför jag så sällan går ut och roar mig. Det är  för att jag nästan aldrig får uppleva att nån ser mig just som:


ADDISWA.

Kommentarer
Postat av: Tiny

Åh! Känner så väl igen det där! Därför jag aldrig går ut i Dövas sammanhang, orkar inte att man inte kan skilja på mig privat och mig som offentlig person. Men himla SYND att du inte fick njuta av att vara ute som just ADDISWA!! Urk..

Men ett tips, bli hård och säg NEJ - nu är jag ledig, prata inte om skolan! Var hård från början ist för att låta dem börja prata, det är de enda som fungerar OM det ska fungera.

PUZZ på dej!!

2009-04-04 @ 14:19:46
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: AnnaN fran Washington DC

suck!!! dessa folk borde val ta lektioner dar hur man kan se skillnad pa jobb och privat!!! skulle det hjalpa att ga runt med en skylt: Jag ar ledig och ingen tal om Larare tack!!! nej det funkar ju inte sa..

omg!!

2009-04-04 @ 15:01:15
URL: http://nordgold.blogg.se/
Postat av: Fia

Hej!

Ja, det kanske har med dövvärlden att göra.. Jobbigt. Samma för mig, är jag ute på kvällarna utan barn, kan de komma och fråga var barnen är och så. Nicklas kanske var hemma då, eller hos sin mormor. De verkade bli chockade när jag är ute, man känner sig som att man måste vara bunden hemma. Jaja. Men hoppas du hade kul i går! Skulle ha velat vara med, hade ingenting för mig igår och var i liten behov av att träffa lite folk, men det var mysigt och vara hemma med pojkarna..

Kanske nästa gång, har ingen koll på när de har pubafton och så.. Hmm.

Kram!

2009-04-04 @ 16:09:52
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Leonora - Vill du bli veckans blogg?

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?



Glöm inte bort veckans blogg! :)

2009-04-04 @ 16:12:23
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Leonora - Vill du bli veckans blogg?

sv: du är med :D

2009-04-04 @ 17:12:39
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: järnlady

Nu förstår du varför jag inte ofta går ut i Örebro.

Jag får vara själv när jag är i Sthlm.

Det hjälper inte ens om att säga man är den privat nu trots över 21 år nu! Precis som Tiny nämnde : Var bestämd o säga ifrån direkt, sen

talar du mot personen vänligt "fortsätt trevlig i kväll" och gå vidare.

Kanske hänger jag med till nästa pub, kan vi väl samåka.

PUSS

2009-04-04 @ 17:52:11
Postat av: Nettan

Ja,kära vän! Jag tycker det är så tråkigt att många döva har svårt se skillnad på privat och jobbet/eller hur somhelst....

Många tror båda är i samma person.

Som ovan,så tycker jag man borde ha sån lektion och lära / förklara för eleverna hur man kan se skillnad och varför det är så viktigt..

För min del så kan jag se skillnad på dessa personer som är privat eller är ute i deras branschen..

Jag är glad att jag fick behålla dessa vänner, även om de jobbar ute i branschen eller sitter med i föreningsliv/ olika styrelseuppdrag...



Stå på dig, Addie!

Tycker det var värt att du gick ut och roade dig för det behöver du!!!!!



Kramar

2009-04-04 @ 18:14:25
Postat av: Michael

Så går det till om man är för snäll !då glömmer man sig själv...håller med Tiny...för det har jag ssjälv upplevt åxå fast som föreningsmänniska o privatliv....förresten var det kul att se där på pubafton...kramisar

2009-04-04 @ 18:25:23
Postat av: Michael igen

fel. ..menar det var kul att se dig där på pubaftonen...

2009-04-04 @ 18:28:26
Postat av: Leonora - The Magic Memories

Kul att du var med och tävlade om en att bli veckans blogg, Jag hade ett rättvist system då jag numrerade alla bloggarna och skrev varje nummer på en lapp. Tyvärr blev inte din blogg nominerad denna veckan, men jag kommer köra detta varje vecka och ge inte upp, nästa gång kan det bli din tur :)

Kolla vilka som nominerades :) <3

2009-04-04 @ 20:09:45
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Rosi

ja jag känner igen.. ca 5 år sen gick vi ut till harrys så möte jag några mina gamla elever. dom häng fast hos mej.så fick vi fly till annan krog och lämna våra kompisar kvar i harrys för dom vill vara kvar å inte vi... jätte tråkig att dom (elever) inte kan skillnad jobbar och ledig.. jätte jobbig.. .vi döva är ju liten världen. . hoppas du hade kul ändå.. kram

2009-04-04 @ 23:14:54
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Åsa

Åh NEJ det är inte kul... tat dom inte förstår att du är ledigt och vill NJUTA på pubafton MEN jag är glad att du säga ifrån till den person ta upp till efterpåsk det är vitkig att säga i från till den person så ni får pratar om den igen nästa gång när ni är på TULLÄNGSKOLAN inte på PRIVAT.. GRR

MEn njuta av påskledigt och koppla av...KRAAAM om dig vännen

2009-04-05 @ 05:43:52
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Maria J

Hoppas du hade jättekul ändå trots det fanns folk som pratade om skolan!!! Hoppas vi ses snart igen!!!:)

KRAAMM

2009-04-05 @ 23:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0