Lyssna på mig - det är jag som mamma som vet!


Bild: google

Sitter och funderar lite om man blir respekterad för det är ofta man känner att respekt finns inte hos många.

Just nu är jag frusterad över att BVC inte ens vill lyssna och respektera mig som mamma till min lilla son, Nick.

Min Nick är en härlig pojke, men han är överaktiv och som mamma och tidigare lärare, jobbat med barn och ungdomar så vet jag att min Nick har en viss diagnos  ADHD.  Jag vill att lilleman ska få en riktig utredning för jag misstänker att han är över aktiv och behöver bra struktur i sitt liv och det är inte så långt kvar tills han börjar förskoleklass.

Jag bad systern hos BVC, men där fick man svar att man först ska rådfråga pedagogen och personalen på dagis vad de tycker om Nick. Där fick man svar att de tycker han är go, rar och leker bra och att det inte är något fel på honom.

Då tycker BVC att man inte ska skicka remiss för utredning och då känner man sig träffad - att jag som mamma inte är trovärdig.

Har personalen verkligen bra koll på lilleman med så många barn runt omkring sig?



Har pedagogen verkligen suttit och granskat honom och hans aktiviteter?


Det tror jag knappast

Hemma är han fin o rar han med, men hans  humör är som berg och dalbana och det är så att jag själv ser att han behöver få kontroll över sitt liv.

Jag har pratar med mina vänner vars barn har fått diagnos väldigt väldigt sent i livet och fått svar att de hade ADHD.

Ska jag vänta år ut och år in att kämpa och föra talan om att min son verkligen behöver testas och se om han har det med.

Nä jag tänker kämpa med all kraft och det är jag som MAMMA som vet vad som är fel och då ska de på BVC och sjukvården verkligen lyssna och visa respekt att som människa ska de lyssna och förstå en mammas oro.

Nu är det bara att kämpa på - för min skull - för Yannick skull för det är viktigt att han ska må bra och känna sig trygg i sig själv.

Kommentarer
Postat av: Anette Ek

Ja suck att de inte förstår att mammor vet nästan alltid bäst! Jag fick också kämpa för min Christian och först i 4.e klass förstod de att vi hade rätt hela tiden... Men jag tänker positivt att han hann få bra stöd i skolan sen. Nu går han i 2.a ringen o allt fungerar så bra.

Stå på dig! kramen

2009-12-11 @ 22:18:16
Postat av: Erika

Kram hårt om dig och vet hur det känns.



Upplever samma sak när det gäller min yngste. Har haft jättejobbiga under alla år och fick inte enda bra stöd från skolan och sjukvården när det gäller hans hörselnedsättning och Aspegergers... Jag fick många gånger kämpa ensam utan stöd i många många år.



Har önskat mig att vi måste göra något med ett sådan bemötan att man inte kan accpeterara att föräldrar inte känner sig trovärdigt. Man vill gärna anmäla ett oaccpeterbala bemötande till typ patientnämnden eller likadan..



Enda jag kan säga är att du litar på din egen känsla och kämpa bara och söker olika vägar till målet...



Trevlig helg!



Kram// Erika

2009-12-11 @ 22:39:53
Postat av: ewezi

Godnatt, hoppas din fredag har varit lyckad :)

2009-12-11 @ 23:15:21
URL: http://ewezi.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja, mamma vet bäst, så man måste vara envis.. kanske få försöka få kontakt med barnläkare m.m ang remiss m.m.. ibland lyssnar bvc inte på mig så struntar jag vad hon säger så jag gör "egna väg" så efteråt har jag rätt m.m.. Kolla gärna hemsida, hörde att det finns en del av sjukhuset som behöver inte ha remiss utan bara ringa och stå i kö i ca 1-3 mån.. lycka till :) kramm

2009-12-12 @ 08:30:38
Postat av: Åsa

Så bli irretrad när dom inte lyssna på dig... för dom har inte sett hur din son upplevande hemma eftersom du har sett honom varje varje dagar...



Ge inte UPP du får kämpa till alla är ordning du är duktig mamma ska du veta..KRAAM

2009-12-12 @ 10:01:11
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Micke fr Kumla

Det är endast BUP som kan ställa diagnos efter nån testerna om misstänkt av ADHD så de på dagis har inte behörig att ställa diagnos och lyssna på din hjärta gällande din lilla påg som du känner väl sen han kom ut från dig...kramisar

2009-12-12 @ 12:07:27
Postat av: Britt

Jaa det är inte lätt det är liksom för vår son Adam vi fick veta han har ADHD i höstlovet för vi visste det är något som inte stämmer på honom han var på BUP o gjorde wisc test. Synd det var så försent för han går klass 9 nu. Ta reda på nu då får han hjälp mkt tidigt. Vänta inte för länge.. kram....

2009-12-12 @ 18:21:42
URL: http://bijaadjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0