Att känna till sin...



På Dövas Dag så hade vi ombudskonferens på Birgittaskolan. Det var en intressant dag och stressig dag, men en lyckad konferens som jag kan känna mig stolt över. Jobbade så hårt med att det ska bli en bra konferens för alla.

En av föreläsarna fick mig att tänka hur viktigt det är att känna till sin egen historia. Tyst teater konstnärliga ledare, Josette Bushell-Mingo framföre en fantastisk föreläsning och man blev så fascinerad över hennes berättelse. Hon lerverade en bra föredrag till många av oss och hur viktigt det är att tänka på vår egen historia - känner man till sin egen historia så är det lättare att arbeta mot det mål som vi måste jobba med. Bland annat är det bra att veta om Deafhood - vet man om det så vet man varför vi så många år måste kämpa  om många saker. Som bland annat tillgängligheten.

Vi har också ett ansvar att föra vidare vår historia till våra barn.

Häromdagen frågade Colin mig:

- MAMMA VARFÖR ÄR DU SÅ LJUS?

- HUR MENAR DU, COLIN?

- JO MINA SYSTRAR ÄR JU MYCKET MÖRKARE ÄN DIG

- JA DET ÄR FÖR ATT DERAS PAPPA ÄR VÄLDIG MÖRK

- JA MEN VARFÖR ÄR INTE DU DET?

- BRA FRÅGA, DET KAN VARA SÅ ATT MIN MAMMA ELLER PAPPA INTE VAR SÅ MÖRKA

- OKEJ, MEN VARFÖR VET DU INTE OM DIN MAMMA OCH PAPPA VAR MÖRKARE? VARFÖR ÄR DU ADOPTERAD?

- DET ÄR FÖR ATT JAG LÄMNADES PÅ SJUKHUSET AV MIN BIOLOGISKA MAMMA OCH DÅ VET JAG INTE OM HUR MIN FAMILJ VAR. OM NÅGON AV DOM VAR MÖRKARE ELLER INTE. JAG KAN TYVÄRR INTE SVARA PÅ  DET EFTERSOM JAG INTE VET MIN EGEN HISTORIA OM MIN  RIKTIGA FAMILJ

- JA MEN VARFÖR DET? BLEV DU INTE LEDSEN ÖVER ATT DIN RIKTIGA MAMMA GJORDE SÅ?

- JAG VAR FÖR LITEN OCH VET INTE OM JAG VAR LEDSEN, MEN JAG TÄNKER SÅ HÄR: MAMMA GJORDE NÅGOT FINT, HON LÄMNADE MIG AV EN BRA ANLEDNING. HON KANSKE INTE HADE RÅD ATT HA MIG UTAN INNERST INNE VISSTE HON ATT OM HON LÄMNADE MIG SÅ KOMMER JAG HA DET BÄTTRE MED LIVET

- ÄR DU GLAD ATT MORMOR INGER OCH MORFAR ÅKE TOG HAND OM DIG?

- SJÄLVKLART GUBBEN DET ÄR JAG OCH JAG ÄLSKAR MORMOR OCH MORFAR

- SAKNAR DU ATT TRÄFFA DIN RIKTIGA MAMMA OCH PAPPA? OM DU ÅKER DIT KANSKE DU FÅR VETA MER OM DIG OCH DIN MAMMA OCH PAPPA

- JAG VET INTE OM JAG SAKNAR DOM EFTERSOM JAG ALDRIG TRÄFFAT DOM, MEN I MITT HJÄRTA FINNS DOM ALLTID OCH TACKAR DOM FÖR DET LIV JAG HAR IDAG. DET ÄR NOG SVÅRT ATT TA REDA PÅ MER OM MINA FÖRÄLDRAR. JAG BESÖKTE ETIOPIEN FÖR 15 ÅR SEN OCH FICK EN DEL AV MIN HISTORIA OM MIG SJÄLV.

- VAD BRA OCH VET DU MAMMA JAG ÄLSKAR DIG

-JAG ÄLSKAR DIG MED GUBBEN MIN.

Efter vår samtal så kändes det bra och man förstår att Colin är i den ålder då han funderar mycket över sitt eget liv och ser upp till mig och sina syskon. Att se att jag och flickorna är olika, men att vi båda har våra egna historia om vår bakgrund.

Vad jag menar om våra egna historia är att jag har min som jag knappast vet om, flickorna föddes i Sverige, de har mig och så har de sin pappa som bor i Amerika och vi båda är födda i Afrika och har vår egen historia att berätta för våra barn.

Att känna till sin historia är en viktig del för att föra det arv vidare till vår generation och för att förstå vem man är och att känna stoltheten över sig själv.



Kommentarer
Postat av: Fia

Duktig och nyfiken pojk du har! Ja, nu börjar våra barn märka skillnader och så. Det blir nog en del frågor, men kul är det!

Trevlig helg och kram

2009-10-09 @ 08:11:23
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Catharina

Intressant berättelse. Mina båda flickor är medvetna om deras bakgrund efter dom frågat och undrat över. för dom kommer inte från samma land. Märkte att yngsta har mer fundersam än äldsta. Ha en trevlig helg. Kram

2009-10-09 @ 10:02:26
URL: http://caromira.blogg.se/
Postat av: mallan

det är intressant. samma sak med dövhet i familjen, t ex jag är född med gener - men vartifrån?



svarar här:



kvinna, 22, döv, örebro :)

2009-10-09 @ 11:33:04
URL: http://fabriksflugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0