Dagens fråga om vad teckenspråkstolken ska göra


Bild: google

Häromdagen fick jag en intressant fråga och tänkte att här kan jag ju ställa lite frågor ibland som gäller för oss. Mina bloggläsare som besöker min sida är ju flesta döva, hörselskadade och CI. Vet att ni andra som är teckenspråkiga eller inte teckenspråkiga även besöker min sida och jag är även säkert på att blivande tolkar läser min sida.

Dagens fråga som jag nu hoppas att många av er svarar på:

Om du eller en brukare är på möte, föräldramöte eller på konferens och kämpar för att inte somna men ändå till slut  slumrar till då och då och somnar kanske i några sekunder, flera sekunder eller  lite längre.

Vad ska teckenspråkstolken göra då?

Fortsätta teckna till dig?


Sluta teckna och vänta tills du tittar på tolken igen?



Jag har min åsikt och säger inget nu, så kom igen och säg vad ni tycker att tolken ska göra. Det ska bli intressant att se hur många tänker som jag. :-)


Kommentarer
Postat av: Jono

Jag tycker...



Vad ska teckenspråkstolken Göra då?

Tolken ska tolka ändå!

--------------------

Fortsätta Teckna till dig?

Ja!

--------------------

Sluta Teckna och vänta tills du tittar på Tolken igen?

Nej, då eftersom andra upptäcka att jag inte lyssnar på tolken. Det är fel utan det är personen som talar har ansvar för det och inte tolken som ska meddla runt folk att jag inte tittar eller somnat.

--------------------

Vad tycker ni Tolken ska göra?

Tolken får betalt för att tolka så tolken SKA tolka ändå oavsett vad jag gör.

-------------------



Jag vet inte om jag tänker samma sak som dig. :) Jag hoppas att jag kan få veta vad du har svarat/tänkt så. =)

2009-10-24 @ 11:37:09
URL: http://jono89.blogg.se/
Postat av: Maria

Oj.. det är så olika åsikt med alla tolkar jag har upplevat med.. en del teckna ändå när jag tittar på annan håll i några sekund, men flesta tolkar teckna ändå om brukaren tittar på annan håll eller somna några sekund eller t.ex leta efter väskan under tiden tolken teckna..

2009-10-24 @ 21:12:26
Postat av: Mannen fra Kumla

I skaune är de flesta tolkarna som ska teckna hela tidden vad som sägs under föreläsningens typ även om döva sover under tiden typ...

2009-10-24 @ 22:35:37
Postat av: Rosi

ja det var svårt.. hmm. om t.e.x den person råkat somna så tycker jag tolk ska fortsätta teckna.. om tolk sluta teckna så de andra undra vad som hänt. och kolla till den döv person.. då bli det mera pinsamt.. de hörande råkat somna och inga märkte det.. utom om hörande snarka . hehe.. men jag tror det beror på hur och vad det ser ut. ibland jag "småprat" med annan person som sitter bredvid så jag har en öga till tolk samtid små prat med bredvid mej. hmmm. pi intresserad fråga du ställ.. har inte tänkt förut. hehe..tror mest att tolk ska fortsätta teckna. pga slipper de andra kolla till den döv person som orsak tolk sluta teckna. ha så skön söndag..

2009-10-25 @ 07:50:29
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: cina törnblom

Heejj. jag råkade skriva och uppdatera men det var på min bloggsidan fniss. De skulle ha varit hos dig för tänkte säga att jag håller fullt med dig att det var omöjligt att läsa vita bokstäver, undrade också varför de blev vita för jag skrev faktiskt svarta bokstäver i öppen nyttinlägg men ändå är de vita..Mmmm.konstigt ska fixa igen o kopiera texten så att de blir svart sen kopiera tillbaka ..tror jag det går väl..ok Kram!!

2009-10-26 @ 08:39:02
URL: http://mimmimussepigg.blogg.se/
Postat av: Camilla

Fortsätta att tolka

2009-10-26 @ 19:01:16
URL: http://rainred.blogg.se/
Postat av: Ingela

Tolken ska fortsätta tolka!

2009-10-26 @ 20:27:34
Postat av: Maria J

Jag tycker att tolken ska fortsätta och teckna som vanligt även om jag inte tittar rakt på dem, precis som hörande så tittar de ju inte alltid på den som pratar. För ibland kan det hända jag vill se personen som pratar och sen kolla tolken. Allt ska rulla på som vanligt!KRAM

2009-10-27 @ 11:59:02
Postat av: Jessica

Tolken ska fortsätta tolka. Tolken blir som huvudpersonen, den som föreläser.

2009-10-28 @ 09:36:16
URL: http://ahlinder.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0