När jag bodde...

Tänker fortsätta lite om mina tankar om min



När kag bodde i USA så kändes det som om många visste mycket om mig och min bakgrund. I USA bor ju många svarta och för dom är deras historia en viktig del i deras liv eftersom USA har en historia om slaveri och för de svarta är det viktigt att berätta om sin historia som går från generation till generation.

När jag kom till USA för första gången så mindes jag hur fascinerad jag var över att så många svarta bodde i USA. Jag åkte för första gången som 15 åring och i Sverige fanns det inte så många svarta man kunde identifiera sig med, så det var en spännande tid för mig och jag ville veta mycket och förstå kulturen.

Jag läste svartas historia som var intressant och för mig var det viktigt att förstå speciellt Afroamerikaner och även att förstå mig själv som är född i Afrika. Jag minns att jag slukade i alla böcker och gjorde mina uppgifter och hur stolt över jag blev över att få så bra betyg efteråt.

Jag fick sjävklart under mina år i USA uppleva både positiva och negativa saker. Rasism finns fortfarande kvar bland många i USA. Jag har blivit kallad många saker för saker de upplever att jag gör och uppför mig.  Jag ska ta upp några exempel på vad folk kunde säga till mig som både var konstigt, lustigt och ja även som var intressant.

Man fick höra:

                      Du är inte Afrikan till 100 procent om man ser din hudfärg   

 Din mamma eller pappa var säkert vit, eller från Indien eller Marocko

     
 
                         
Varför sitter du med de som är ljusare än dig själv?            


 Du uppför dig som vit, det är väl för att du är från Sverige, men är du inte stolt över att du är  från Afrika och född i Etiopien?

Vet du Addiswa, jag ser dig som en kaka Oreo alltså en chocklad som har vit vaniljkräm i


Det finns många exemplar man kan ta upp som jag fick uppleva när jag bodde i USA, men först och främst kan jag säga att jag upplevde det här mycket i USA än vad jag har upplevt i Sverige. Jag kan i ärlighetens namn inte minnas något om jag fick uppleva något på grund av min hudfärg i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Ira

hahahaha tog en liten paus nu mitt i flytten o fick mig ett gott skratt härinne.. ja det e mkt du fått höra!! kraaaamm

2009-10-10 @ 20:25:05
Postat av: AnnaN fran Washington DC

Josses!!! forvanar mig inte alls... suck...

2009-10-11 @ 03:30:12
URL: http://nordgold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0