Roar och jag har något gemensamt!




Bild: Camilla Berlin

I helgen åkte jag till Norge tillsammans med dövkyrkans och dess teckenspråkiga arbete. Det var intressanta dagar som jag kommer senare att berätta mer detalj om.

Men jag fick träffa en speciell person och lära känna honom lite. Roar jobbar som präst hos dövkyrkan i Oslo och vi har något gemensamt

Både han och jag är födda i Etiopien och det var intressanta samtal vi hade. Det är ju inte ofta jag får träffa någon som kommer från Etiopien och inte med någon som är teckenspråkig så självklart var det en speciell känsla att få träffa en som vet mycket om mitt eget hemland.


bild: Google

Jag berättade för Roar att jag föddes i en stad som heter Jima och att jag ännu inte besökt min egen hemstad. För 16 år sen besökte jag Etiopien tillsammans med mina föräldrar och min bror och även Channie som då var 6 månader. Vi var där i en månad och det var härliga och intressanta dagar minns jag. Jag minns inte riktigt varför vi inte besökte Jima men en dag hoppas jag att få besöka min egen hemstad.

    

Roar berättade mycket om landet och det var intressant. Han föddes i Adis Abeba och hans föräldrar var missionärer och bodde där fram tills han var 5 år sen flyttade de hem till Oslo men har besökt Etiopien flera gånger.

Roar kunde till och med berätta om min egen hemstad Jima och han beskrev staden som en stor och vacker stad med natur och mycket mer. Jag kände mig varm inom mig för att det handlar ju om min egen historia där jag kommer ursprungligen ifrån så det kändes bra att få veta mer om Etiopien och dess kultur. Roar kunde även mitt språk - Amaharic som jag tyvärr aldrig lärde mig prata innan och som tre åring till Sverige minns jag inte mycket av det.

Om jag reser till Etiopien en vacker dag så hoppas jag att Roar kan följa mig som tolk och guide så att jag får veta mer om landet och min egen historia. Jag hoppas det kommer att ske en vacker dag.

Jag berättade för Roar att jag som liten hade kejsarens efternamn - Haile selassie och han tyckte att jag skulle värna om efternamnet och återta det eftersom det är en speciell efternamn. Min mor har även sagt och uppmuntrat om att jag ska återta min flicknamn. Visst vill man, men jag tvekar mycket på grund av dagens samhälle - att ha svenskt efternamn underlättar nog för mig med framtida jobb. Hemskt att tänka så men så är det ju så jag sa till Roar att i mitt hjärta kommer jag alltid vara en stolt


Addiswa Haile selassie






Kommentarer
Postat av: Camilla

du kan ha det namnet som mellannamn! Det fungerar faktiskt! Vet att det är många som tagit ett efternamn som mellannamn för att kunna ha två efternamn efter vigseln

Kul att få se Roar, han är en rejäl människa!

KRAM

2010-04-20 @ 14:44:22
URL: http://rainred.blogg.se/
Postat av: Ingela

Vad roligt för dig! Är glad för din skull :)



Kram

2010-04-21 @ 11:33:17
Postat av: cina törnblom

Ja jag är också glad för din skull! Kul att du träffar någon som ni har något gemensamt! Det är inte ofta trots det är ett annat land! Rent slump!

Kram!

2010-04-22 @ 10:15:55
URL: http://mimmimussepigg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0