LÅT ESANTILA OCH HENNES FAMILJ STANNA...

Det finns en familj som kommer från Albanien, och familjen har varit här i 3 år och 3 månader. Esantila är 10 år, går på Birgittaskolan och är gravt hörselskadad/döv. Hon har utvecklats enormt sedan de kom till Sverige och fått börja på Birgittaskolan.

Idag kan hon både svenskt teckenspråk och svenska och är en glad och pigg tjej som älskar att lära sig mer. Innan hon kom hit hade hon inget språk. I Albanien som familjen kommer från finns ingen skola för henne. Det är ju helt galet att skicka tillbaka henne till Albanien och ta ifrån henne sina två språk hon fått lära sig här. Hennes pappa är hämtad av polisen och sitter i förvaring tills familjen ska skickas tillbaka nästa vecka.

TV4 har intervjuat familjen förra veckan, och i intervjun såg man henne att teckna till mamman ”Jag kan inget albanska, bara Svenska. Jag vill stanna kvar i Sverige.”

Pappan i familjen har överklagat många gånger, och även min pappa (Janne Carlsson) har jobbat mycket med detta. De har gjort nästan allt som går att göra – kontaktat myndigheterna, tidningar, TV men det är segt. Jag tror att de kommer om ni barn och ungdomar och ni vuxna engagerar er i Esantila och hennes familjs fall.


/Frida Carlsson & Desiree Kalm


Bor du i Örebro eller nära Örebro?

Kom och visa ditt stöd och visa hur viktigt det är för Esantila och hennes familj att få stanna i Sverige.

Kom till Birgittaskolan idag (torsdag den 18 feb) kl 14.00  och protestera mot utvisningen. För att stoppa utvisningen måste vi vara så många som möjligt på plats .

TV, tidningar, radion och tolkar kommer att vara på plats.

KOM IGEN OCH HJÄLP TILL!

Sprid detta vidare - kopiera och sätt det på din blogg.

Kommentarer
Postat av: Fia

stackars Esantila! Hoppas att hon får stanna kvar. Det är så hemskt att utvisas. :( Är nog i stan vid denna tid, men hinner tyvärr inte delta..



Tack, snälla du. :) det är ju bara kul och visa vad jag har bakat och även dela av mig med recept, även om jag ibland kan bli vansinnig när bloggen krånglar när jag kopierar in texten.. :D då skickar jag länk istället. Haha.



Jaa, det skulle vara kul om Edwin & Colin kunde leka med varann, vi får se när vi kan. har ganska mkt o gröa framöver, men bara att SMS:a eller så, så får vi se.. Helst i god tid kanske.:)

KRAMM!!

2010-02-18 @ 11:56:27
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fia

Tillägg.. mina pojkar ska med till Lek- & buslandet nästa söndag som föräldrasektionen anordnar. Mina pojkar är lediga hela sportlovet, så kanske någon dag. Jag är borta tis-lörd. Men det är bara att se med Nicklas.. :) kram

2010-02-18 @ 11:59:02
URL: http://edwugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0