Det är underbart att....

Snart för en vecka sen åkte jag och barnen tillsammans med Carina och hennes familj till Astrid Lindgrens värld. Det regnade mycket men det är inget att göra åt - vi får acceptera vädrets makter trots vi planerat för dagen.

Carinas flickor, Tilde och Tindra är hörselskadad och döv och så hade vi Rhianna med oss och mina tre barn som alla är Koda barn. Vi åkte just den dagen den 25 juli för att det var teckentolkade visningar och det är bra för våra barn och ett gyllene tillfälle för alla teckenspråkiga som får möjlighet att ta en del av Astrid Lindgrens värld. Jag tänker speciellt på att det finns många döva personer, stora som små som inte får samma möjligheter som hörande personer, ja att ta en del av sagovärlden som är en viktig kultur för stora och små.

Jag minns att jag för första gången bokade tolk för flera år sen när mina flickor var små och då var det en annan familj som var med och andra gången bokade jag när vi var flera familjer tillsammans som sov hos sov hos mig i sommarstugan.

I år har man gjort det här så att man tolkar flesta förställningar och då är med i ensemblen när de spelar teater och det tycker jag är otroligt bra. Barnen tyckte det var kul och det var speciellt roligt för Rhianna som gapade och följde med stora ögon och för mig känns det underbart och viktigt att hon som döv får veta mer om Astrids fina sagovärld. För Tilde och Tindra var det också spännande och hennes mamma var super duktig som tolkade från Svenska tsp till ASL och jag tyckte det var roligt att se. Undrar lite om tolken undrade varför en mamma tolkade till sina ungar ha ha! Men bjuder lite bilder från förställningarna.

Jsg rekommenderar er stort att åka dit nästa år för både ni och era barn kommer att uppskatta det.






Teckenspråkstolkarna Dan och Tanya in action


Tolken Dan som tolkat till barnens förtjusning









Tolken uppe på balkongen



Det var en fin dag trots regnet och jag vill rikta ett stort tack till Astrid Lindgrens värld och tolkarna Tanya och Dan som tolkade och gjorde det möjligt för alla teckenspråkiga att få vara med och bli en del av alla de fina sagoberättelser från Astrids böcker.


Kommentarer
Postat av: Ira

:-) han heter Dan.

Kul se lite bilder från ALV samt på Tanya o Dan, båda är mina gamla elever, så alltid kul se dem in action :)

2010-07-30 @ 21:50:56
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Catharina

Det låter toppen och kul att se tolkar som är med i föreläsningarna :) Mina flickor har varit där på ALV två ggr.. Hade tolk med oss då.

Kram

2010-07-31 @ 01:26:25
URL: http://caromira.blogg.se/
Postat av: mallan

helt fantatiskt! visste inte om det. tänkte på det förut men då tänkte på tolkcentralen, då lite tråkigt o opersonligt för barnen. Får man beställa dom tanya o dan om jag som vuxen den enda döva? tänker på dom som har koda barn, vore roligt att diskutera med dom efteråt då vet föräldrarna vad det handlar om vissa scener barnen pratar om...



fina bilder! :)

2010-08-01 @ 16:13:26
URL: http://fabriksflugan.blogg.se/
Postat av: mallan

tycker också att det är mysigt att du tar Rhianna ofta till utflykter, sommarstugan o m.m. Hon kommer att minnas tanten addie skillnaden från mig och julia, som kanske var för små för att minnas?

Jo, minns dig svagt men ändå.

:)

2010-08-01 @ 16:15:07
URL: http://fabriksflugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0