Melodifestivalens Andra chansen sänds också direkt på teckenspråk på svt.se

Jag vill rikta ett stort tack till Örebro kommun, Teckenspråkiga kulturskolan och Wesign - NI ÄR UNDERNAR. 

I kväll satt jag med barnen och tittade på tv och med min dator bredvid för att se Tommy Fransson och Helena Wästborn som framförde alla sånger på Teckenspråk. Det var helt underbart. Visar bilder i slutet av bloggen så får ni se vilken häftig känsla det var för mig som teckenspråkig att känna sig delaktig i samhället.




Pressmeddelande:

Melodifestivalens Andra chansen sänds på lördag den  6 mars från Örebro. Alla de åtta bidragen kommer att framföras på teckenspråk för döva och hörselskadade direkt på SVT Play med hjälp av Örebro Teckenspråkiga kulturskola och WeSign.


- Kultur på alla språk berikar samhället, säger Jan Sparby, WeSign. Vi vill gärna att alla tecken-språkiga medborgare i Sverige också ska kunna ta del i Melodifestivalen. Därför har vi tagit initiativet till denna specialsändning på SVT Play.


Det är första gången som Melodifestivalen framförs på teckenspråk
. Teckenspråkssändningen av Andra chansen kommer att ske ”live” i ett fönster bredvid den stora sändningen på svt.se/melodifestivalen.


- Ett stort tack till
Örebro kommun som givit SVT chansen att ytterligare bredda publiken på Melodifestivalen, säger Malin Rogström, nyhetschef, SVT GävleDala och SVT Nyhetstecken. Det är en publikgrupp som också SVT vänder sig till i andra sammanhang – i nyhetsprogrammet Nyhetstecken, barnprogram och inte minst på teckentorget i svt.se



Utdrag från Wesigns hemsida:

http://wesign.wordpress.com/


 

 

Tommy  Helena



Tack Tommy Fransson och Helena Wästborn ni var helt FANTASTISKA.


Kommentarer
Postat av: Fia

Ja, det var kul och kunna titta på melodifestivalen på mitt språk :)

Hoppas de även gör det vid Globen... Vi får se. kram

2010-03-07 @ 13:20:28
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Ingela

Gjorde som du, hade datorn bredvid mig. Kul o se!

Tycker Helena var bäst, Tommy var så där i översättningarna - blir liiiite överdrivet ibland och följer inte sångens budskap.. Det är vad jag tycker iallafall..



Kram o ha en fortsatt skön söndag!

2010-03-07 @ 14:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0