Råd & tips!

Hoppas att ni alla mår bra och jag antar att ni njuter av att våren är här. Våren är ju inte det bästa för alla, för här i familjen lider vi av pollen och nu börjar jag undra om Colin är allergiskt eller har problem med astma efter att ha varit ute mycket. Han får hemsk hostanfall och speciellt på kvällarna och när han sover hostar han så mycket att han vaknar och försöker få luft och gråter ut. Har mailat till vårdcentralen för att kolla upp honom och det är ju bättre att kolla än att låta honom lida för det syn jag får när han hostar är inget man vill se.

Det som är roligt är att några har mailat och även skickat sms till mig för att tala om att man ser en stor förändring hos mig och att jag är piggare. Kul att få sådana mail och några har till och med frågat hur jag gör eftersom de själva inte har en så motivation som jag.

Tänker ge lite råd och tips:

Innan jag började med att motionera och tänka på min hälsa och mat så var jag faktiskt totalt ointresserad och jag orkade inte ens tänka på friskis och svettis. Jag hade en sådan attityd - SO WHAT äsch jag mår bra. Eller så sa jag som alla ungdomar säger: ORKA!!.. 

Det fanns perioder då jag försökte och sen gav upp och sa " Vad är viktigast? att jag ska vara glad över vem jag är eller äsch vem bryr sig"

Med den attityden funkar det inte - man måste ändra sig och ge sig själv en chans och i början kan det vara tufft.

Men sen så sa jag också att jag jobbade heltid och kom alltid hem trött när man hämtat pojkarna och för att fixa middag, men där måste man också tänka om och istället hitta andra lösningar eller sätt att hinna träna eller att följa det man vill göra.

¤ Det finns sena kvällspass
¤ Man kan springa tidig på morgonen innan alla andra vaknar
¤ Det finns helger som man kan träna
¤ Har man VII spel med olika sport - det funkar att träna med det också
¤ Tänk - du dammsuger, du städar, fixar och dånnar - Berömm dig själv för det - det gör JAG.

När jag började med friskis och svettis tyckte jag först att det var jobbigt, men sen blev man så van att nu längtar man alltid att gå och träna en pass eller jag älskar att gå till stan och lärt mig att inte bry mig om cyklar, bilar eller buss. Njuter för fullt att promenera så mycket det går.

Det är så mycket man kan göra utan att vi egentligen tänker på det.

När det gäller mat - så har jag slutat med att tänka och följa alla råd och tips om bla GI metoden, soppdiet och allt sånt man läser och diskuterar om.   Jag äter som vanligt med barnen, men med mindre portion och man kan ändra all fett till lätt fett.

Ofta äter jag:  äggröra med bacon och lite sallad och tomat till frukost. Lilleman Nick gillar även att äta det till frukost  

när jag fixar mat och gör t.ex spagetti med köttfärsås så ser jag till att ha
morot i köttfärsåsen och det är också bra. Sen äter man ju mycket grönsaker och ja i det mängd jag tycker är lagom att äta och jag har märkt hur snabbt det går för mig att gå ner i vikt. 

Jag hoppas att jag gett några bra råd och tips till er som undrat och som jag sa i tidigare här:

Man måste ändra sig egen attityd om man vill nå det mål man vill uppnå till. Jag ändrade min attityd mot mig själv och nu är jag så glad över att jag gjort det och på den vägen så mår jag så bra och känner mig glad. 

Lycka till!



 


Kommentarer
Postat av: Jenny Sv

Hej!



Jag brukar läsa din blogg men har inte kommenterat förrän nu. Det där du beskriver om hostan låter som astma. Min minsta tös har infektionsastma och har precis samma problem. Märks mest på kvällarna och nätterna. Hoppas du får svar från vårdcentralen och det här undersökt så att Colin kan få hjälp snabbt ifall det är astma. Eller något annat såklart.



Måste berömma dig för att du lyckats gå ner. Såg bilderna på dig. Wow, vilken skillnad. :) Fortsätt med det. Huvudsaken är att man mår bra av det. Jag försöker och kämpar med att ta mina promenader för det mår man ju bra av.



Kram Jenny

2010-05-04 @ 20:43:43
Postat av: Fia

Jag brukar oxå ha morötter i min köttfärssås, det är ett måste för mig. :) jag följer heller inte GI-metoden och liknande, det blir bara jobbigt att tänka på det hela tiden. Ser till och äter ordentligt och lite av allt.. Jag äter oxå omelett på morgnarna ibland, gott!! :)



du är så duktig som tränar och promenerar mkt ;) ses på söndag hoppas jag. kram!

2010-05-04 @ 20:47:29
URL: http://edwugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0