Det är en speciell känsla!

I går bjöd jag hem 4 quinnor på middag hos mig och jag bestämde att göra mitt hemlands mat - En rätt som heter Doro Wat och jag älskar rätten för det är något speciellt med den.




Det är en typ kyckling gryta och som är starkt kryddat, men i går var jag snäll nog som gjorde det lite svag. Här hemma har jag en etiopisk krydda som jag så sällan använder och som jag hoppas kan använda till flera andra rätter som passar smaken.

Man har mycket lök och krydda i och dessutom har man ägg i som också förvånade quinnorna som aldrig sett ägg med kyckling gryta så de tyckte det var spännande och gott .

Måste tacka min mor som ibland gjorde rätten när jag var liten att hon gjorde det då och då under min uppväx och att jag ibland gör rätten då och då. När jag äter Doro Wat så får jag en så speciell känsla inombords - tankarna går och snurrar i min skalle för jag minns att jag åt Doro Wat så väl när jag var liten och bodde i Etiopien. Vet inte varför minnen kopplas tillbaka när jag äter Doro Wat, men jag minns att jag ofta åt det med barnen på barnhemmet där jag bodde de första 3 åren innan jag kom till Sverige. Märkligt nog minns jag inte så mycket av de första åren i Sverige, men jag minns att jag var ganska sjuk de första tiden.

Jag minns tydligt att jag åt med mamma, mormor Elsa, moster Ing Mari och bror Tomas när de kom till barnhemmet och att vi satt runt ett bord och åt och så minns jag en sorgsen kvinna som satt vid ett hörn och konstigt nog finns kvinnan på bilden i det album jag har.

Alla de år som gått och de gånger jag ätit och åt i går - så tänker jag på den tiden då jag var liten och hur jag hade det - det är en magiskt och speciell känsla!.


Kommentarer
Postat av: Jinna

Ser riktigt gott ut! Det är absolut aldrig fel på några fina minne. :)

2010-11-07 @ 22:47:58
URL: http://www.jinna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0