Ordet T O A S T

Ofta händer det roliga stunder när det gäller mina Coda barn som försöker lära mamma om ljud, kommunikation och hur det låter.


Bild: Google

För några dagar sen så ville mina killar ha Toast tidig på morgonen för att slippa äta frukost på fritids. Jag sa att man inte äter toast till frukost, men de envisade och ville ha och då sa jag OKEJ bara den här gången.  När jag vände mig för att gå ner till köket så kom

Colin och sa:Mamma, vet du att Yannick pratar bakom din rygg

Addie: Jasså och vad sa han då?

Colin: Mamma kan inte prata rätt svenska och inte utala sig ordet Toast

Addie: Nähä, hur säger man Toast kan du försöka förklara för mig hur man utalar det?

Colin tittar på mig och funderar och sa att han ska försöka lära mig hur man utalar det och började med att bokstavera och säga:

Man säger Toast

Addie: Toast

Colin: Nej inte så (försöker bokstavera för hur det ska låta och tecknar sen Tåast)

Addie: Tåast

Colin: nej nej (ser funderingsam ut och pratar för sig själv med att utala ordet för att sen bokstavera igen

Vi försöker och jag hinner med att säga

Tost, Tåast, to, toosspprrfftt  och åter Toast

Colin tittar med irriterande ögon min och säger:

Mamma jag är inte din tal lärare längre

Går hastigt ifrån och jag går ner och försöker fortsäta säga det ordet, men nä hur vet jag hur man uttalar det?! Jag ler och säger bara

Älskar min söta grabb för han är för rolig för rolig men ack så söt, så söt som försökte göra det bästa för mig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0