Att det finns så okunniga folk - det är så kränkande!

Läste idag om Anna Stenson som är aktiv politiker och är fullmäktigeledamot i Lidingö kommun. Det som gör mig glad är att hon är hörselskadad eller i stort sett helt döv vilket gör att många har svårt att tro att hon ej hör trots att hon pratar bra.

Jag är glad att det finns fler och fler döva och hörselskadade som är aktiv politiker och att de vill bättra för oss teckenspråkiga. Själv är jag aktiv inom socialdemokraterna och har även tackat ja för att sitta på någon kommun nämnd här i Örebro, men nu när det är oklart kring valet och att man fortfarande inte vet om man ska ha ny val så måste jag vänta och se om man kommer in i Kultur och medborgar nämnden.

Åter till Anna, hon blev hånad via facebook och kallades för fejk- döv och det gör mig så förbannad att det finns okunniga folk som trampar ner en bara för att man tycker en är konstig när man inte hör eller har helt enkelt inte någon kunskap och tabbar sig bara för att man tror att man vet bäst. Lidingös kommunalråd, Paul Lindquist var en riktig ren krabba som drog ner Annas självförtroende - han var liksom det som man säger på Amerikanska - The crab theory  som gärna trampar ner utan att tänka sig för.

Läs aftonbladets artikel:

Hörselskadade miljöpartisten Anna Stenson pekades ut som fejkdöv och hånades på Facebook.

Mobbarna var moderata toppolitiker.

– Det är kränkande, säger hon.

Anna Stenson (MP) är fullmäktigeledamot i Lidingö kommun. Hon är allvarligt hörselskadad sedan födseln och är kliniskt sett döv. Men när hon talar är det svårt för en utomstående att förstå att hon faktiskt inte kan höra sig själv.

Lidingös kommunalråd Paul Lindquist (M) förstod det inte när de träffades i affären för ett tag sedan.

Anna plockades bort

– Jag hade skickat ett sms till mina barn, men de svarade inte. Då ringde jag upp och sa: Men svara nu då! Jag kan inte höra vad de säger, men jag ser att någon svarar och då pratar jag. Det är envägskommunikation, men det brukar funka,  sägerAnna Stenson. 

Kommunalrådet hälsade kort. Men så fort han kom hem tog han bort Anna från sin vänlista på Facebook. Därefter skrev han i statusfältet:

”Såg just vår nyvalda fullmäktigeledamot från Miljöpartiet, som har teckentolkning på sammanträdena på grund av hörselskada, tämligen obehindrat tala i mobiltelefon i mataffären ...”

Minuter senare haglade de elaka kommentarerna.

Flera av dem hånade både Anna och hörselskadade i allmänhet, och kom från bland annat en lokal moderat toppolitiker samt en moderat riksdagsledamot.

Aldrig mobbad tidigare

– Jag har aldrig tidigare blivit mobbad för att jag kan tala men inte höra, säger Anna Stenson.

Paul Lindquist menar att det hela är ett missförstånd.

– Jag är väldigt ledsen att hon uppenbarligen har tagit illa vid sig av det här, det var givetvis inte min mening.

Men hur tänkte du egentligen?

– Jag beskrev en händelse jag såg och det var inte avsett att vara elakt, utan en uppdatering av upplevelserna under dagen, säger han.

Kan du förstå att hon blev illa berörd?

– Jag beklagar verkligen det och ska be om ursäkt, säger Paul Lindquist.

”Upprörande”

Men för Anna var hånet mer än bara ett påhopp på hennes egen person.

– Det är upprörande att politiker på den nivån är så pass okunniga. Att man är döv betyder inte att man inte kan prata.

– Om Paul Lindquist vill ifrågasätta min hörsel kan han väl be om min hörselkurva, säger Anna Stenson.

(Från aftonbladet)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0