SPSM får Handbojor

Jag är stolt över min generation, en generation som jag tidigare var i och var aktiv som ung. Jag saknar tiden
då jag var aktiv hos Sveriges Dövas Ungdomsförbund. Jag är glad att de jobbar och kämpar för att bättra ungdomarnas rättigheter. SDU kommer alltid att vara en del av mig livet ut. I helg hade de förbundsstämma i Härnösand och man kunde se live från stämman och ja, jag saknade ärligt att få vara där och diskutera med ungdomarna. Ett stort tack till SDU som gjorde det möjligt för oss andra att titta och följa tämman.
Jag vill ge er dagens ros för att ni gjort något stort, att ni gav SDU's handbojor till SPSM och Greger Bååth
Bra jobbat och jag är stolt över er.

 

Generaldirektör Greger Bååth vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) får Handbojor av Sveriges Dövas Ungdomsförbund, SDU, med anledning av den kritik som framkommit efter Skolinspektionens tillsyn av specialskolorna.

SPSM säger sig i sitt presentationsmaterial att ”Alla har rätt att lära på egna villkor” och tillämpar devisen ”Likvärdig utbildning för alla, tillsammans gör vi det möjligt”. Vi har, tillsammans med andra organisationer som arbetar för döva och hörselskadade, påpekat brister och problem med specialskolorna under flera år utan att ha fått något större gehör. Vi anser med Skolinspektionens tillsyn under hösten 2010 och våren 2011 som grund att SPSM inte har uppfyllt våra medlemmars krav på en likvärdig utbildning på teckenspråk. Våra medlemmar vill ha tillgång till en genuin utbildning som alla andra och det ska ske obehindrat på vårt språk i en teckenspråksmiljö.

SPSM har också prioriterat bort möjligheten för skoleleverna att träffas och umgås med varandra, genom att lägga ner skolmästerskapen som vanligtvis pågår under en hel helg. Det ersätts numer med skolträffen som varar endast en dag. Elevantalet minskar på skolorna och då är elevernas behov av att träffa varandra ännu större och viktigare.

- Döva och hörselskadade barn och ungdomar vill ha en utbildning som alla andra i samhället. SPSM ska, utöver en god teckenspråksmiljö, ge eleverna rätt förutsättningar till en god måluppfyllelse. Men så är det inte idag, säger förbundsordförande Henrik Sundqvist. Nu måste SPSM komma till skott med en förändring för att specialskolorna ska bli konkurrenskraftiga och ett naturligt val för föräldrarna till döva och hörselskadade barn.

Under förbundets förbundsstämma den 6 till 8 maj 2011 väljer Sveriges Dövas Ungdomsförbund att märka SPSM genom att begära en överlämning av Handbojor till generaldirektör Greger Bååth.

 

 

För mer information, kontakta:Henrik Sundqvist, förbundsordförande, [email protected], 0735-307 207 sms
Jenny Ek, ombudsman, [email protected], 0735-308 434 sms

Mer information om Skolinspektionens riktade tillsyn finns på www.skolinspektionen.se

Sveriges Dövas Ungdomsförbund, SDU, är en självständig ungdomsorganisation som verkar för döva och hörselskadade barn och ungdomar. SDU är politiskt och religiöst obunden. Vi jobbar för att döva och hörselskadade barn och ungdomar ska få samma möjligheter som alla andra ute i samhället. Handbojor ges vartannat år till verksamheter som bidrar till dövas utanförskap och hinder för deras individuella och kulturella självförverkligande.

 

Från: SDUs hemsida  www.s-d-u.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0