Barnvisor

Varje kväll sjunger jag barnvisor på teckenspråk med mina prinsar.

Först börjar vi med att läsa en bok och det älskar prinsarna och sen sjunger vi ramsor/visor tillsammans och de skiner som solen när jag sjunger på teckenspråk.

Just nu är grabbarnas favorit sånger:

Här Dansar Herr Gurka
I Ett Hus
Imse Vimse Spindel

Tänker ofta på hur mina döva/hsk vänner har det då flera av dom inte kan dessa sånger eller fått lära sig av sina föräldrar som små. Jag kanske inte ska skilja mellan vännerna och mig då jag hört tidigare, men ändå är det tråkigt att väldig många föräldrar inte för den här kulturarven till sina döva/hsk barn så att de som är vuxna döva o hsk och blir föräldrar kan sjunga det med sina hörande eller döva/hsk barn.

Är tacksam att min mor och far alltid sjöng med mig och mina bröder innan vi la oss, men hur hade det varit om jag var döv?? det har jag ofta funderat på..

Här kommer prinsarnas favorit sånger som ni kan dela med era barn. Att sjunga med röst eller på teckenspråk är lika vackert och guld värd.

Här Dansar Herr Gurka

Här dansar Herr Gurka
både vals och mazurka
grön är Herr Gurka
grön är hans bror
båda har strumpor
ingen har skor.

I Ett hus

I ett hus vid skogens slut
liten tomte tittar ut.
Haren skuttar fram så fort,
klappar på dess port.
"Hjälp, ack hjälp, ack hjälp du mig,
annars skjuter jägarn mig!"
"Kom, ja kom i stugan in räck mig handen din"


Imse Vimse Spindel

Imse vimse spindel
klättrar uppför trå'n.
Ner faller regnet,
spolar spindeln bort.
Upp stiger solen,
torkar bort allt regn.
Imse, vimse spindel
klättrar upp igen

Kommentarer
Postat av: Anne-Maj

Det är sant. Min mamma läste inte sagor och sånger för mig. Jag fick läsa själv och sånger kände jag inte till.. Med mina flickor har jag uppmuntrat med massor av böcker och sånger på kasett/CD. så dom har alltid på den när dom går till sängs.

2006-08-30 @ 22:03:48
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Anne-Maj

Glömde kramen! Börjar bli trött nu..

2006-08-30 @ 22:04:10
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: cokoris

äsch!! plats finns alltid ;) ;) hehe kram

2006-08-31 @ 17:45:33
Postat av: Anna

Ja min mamma brukade sjunga sanger for mig ocksa.. tyvarr ar jag sa hemsk dalig pa att komma ihag sanger. jag kan bara Imse Vimse spindeln!! Men som tur laddade min pappa ner barnvisor pa min dator sa mina pojkar kan lyssna pa den iaf!! maste lara mig mer.. suck!!

2006-09-02 @ 06:07:04
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: Anna

kom en sak nu att jag kan ba ba vita lamm sangen ocksa.. haha..

2006-09-02 @ 18:21:36
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: Mallan

läser din blogg så du vet;) nej den där gjorde min mamma aldrig. Hon började just lära sig teckna och sen blev för stora. men hon godnattade oss på annat mysigt sätt;) hoppas att din Athina är glad igen med bra självförtroende trots den där med skolan!

2006-09-02 @ 18:28:30
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: Tiny

never never never!! hahahah *svar från ditt inlägg i min blogg*

hihih... *retas som valigt*

Puzz

2006-09-02 @ 21:43:31
URL: http://cerine.blogg.se
Postat av: Tiny

ps,,bloggen e öppen nu igen... för alla.. ska testa igen..
;)

2006-09-02 @ 21:57:53
URL: http://cerine.blogg.se
Postat av: maria bra

min mamma läste sagobok för mig alltid när jag var liten på tsp, när min föräldrar är hos mig så läste hon för barnbarn varje kvällarna. dagisfröken också ge lite extra läsa tiill barnen också..dom lyssnar på cdrom, m.m.. kramm

2008-11-29 @ 09:30:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0