Stortösens allergi



Tösen Channie ser nog så ut med tanke på att hon måste ändra sina matvanor. Hon har en tid haft problem med vissa mat och det har varit jobbigt för henne. För ca en månad sen fick hon träffa läkare och ta blodprov för att få veta vad problemet är.

Det visade sig att hon är allergiskt mot mjölksocker och att hon  ska undvika mjölkproduktioner.

Det första hon tänkte på var:



Men mamma hur ska jag klara mig utan chocklad och godis som jag älskar så??


Hårda bud tösen min, men vill man må bra så måste man bara acceptera det.

Det här är inget nytt för mig eftersom Yannick var extrem allergiskt mot mjölk som liten och att han bara fick äta tofu eller havre produktioner så det var lite tuffare för mig att hitta mat som passade honom och oss alla så att vi alla kan äta samma typ mat som Yannick. Jag minns att det i början var inte så lätt, men man blev van till slut.

Yannick friskförklarades i våras och det kändes så skönt och så blev det ju billigare för mig också för det var väldigt dyrt att köpa Oatley eller havreproduktioner och det sved i plånboken, men man hade ju inget val.

Nu är jag iallafall gladare att vi nu bara ska köpa



Om man jämför med Yannicks allergi som han hade tidigare så har Channie mer tur som nu bara får äta laktosfria produktioner och det är så mycket man kan köpa och lättare för mig att hitta så att man kan laga det mat som vi alla kan äta tillsammans. Valio har blivit riktigt bra tycker jag och de ökar med flera produktioner hela tiden.

Dessutom kan Channie ta:



När hon ska hälsa på sina kompisar, åker bort på läger eller till våra släktingar. Det underlättar mycket för henne än vad det var med Yannick då man ofta fick ta med egen mat till honom för att andra var osäkra på vad man ska ge Nick.


Det kommer att gå bra tösen min, jag vet att det svider att du inte kan äta så mycket chocklad som du älskar så, men du kan unna dig ibland när du tar tabletten, men låt det bara inte bli en ful vana!  Smile

Kommentarer
Postat av: Catharina

Hej! Jag och mina båda flickor är också allergiska mot mjölksocker. Det stämmer.. Det är mycket bättre nu med valio. Nu börjar det också med arla. Skönt att man kan välja. Ha en trevlig kväll! Kram

2009-12-13 @ 20:23:32
URL: http://caromira.blogg.se/
Postat av: Marina Nordin

hejhej.. stackare, hon verkar gilla choklad en hel del ,men hoppas att hon klarar sig utan det, för sin egenskull... hoppas allt går bra..

Kram

2009-12-13 @ 20:30:40
URL: http://litenmajja.blogg.se/
Postat av: Iréne Thalin

stackarn... men som de andra säger. tack och lov att det finns mycket NU än förr.. så håller tummarna det ska gå bra för tjejjen. krammmm

2009-12-13 @ 23:36:53
Postat av: Åsa

Åh... stackars hennemen jag tror hon vänja sig och accpterna... det tog hård när hon fått veta besked .. men vad gör man då? det är viktig tänka på hennes bäst.....

ta hand om er alla..KRAM

2009-12-14 @ 04:50:10
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: maria

Oj.. det tar lite tid innan hon blir van .. för hennes egna bäst också att hon ska bli må bra...

idag är bäst än förut ..

kram kram :)

2009-12-14 @ 12:02:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0