Det är skrämmande



Bild: Google


När jag bodde i USA så minns jag att jag tyckte tolksystemet där var hemskt och att det begränsade mycket för döva/hsk som som behövde tolk i olika sammanhang. Jag minns att det var många som fick betala tolk ur egen ficka och att det inte alltid var bra för dem.

Jag minns att jag var glad över att vi hade bra system hemma i Sverige och att det inte kostnade oss ett öre när vi behöver teckenspråkstolk. Jag saknade det svenska systemet för när jag behövde tolk i USA så funderade jag ofta om det var värt att fixa tolk eller om jag klarar utan för att slippa betala så mycket.

I dag tycker jag att allt plötsligt blivit sämre och det verkar som om vi är på väg att gå i USA:s spår när det gäller att få teckenspråkstolk. Tråkigt nog så har det nog säkert försämras för många av oss och vi alla måste nu registrera oss hos Arbetsförmedling för att få tolk och det är för oss som jobbar. Varje person får en pott med pengar som vi får förbruka per år. Det har blivit sämre för döva/hsk företagare då de får betala ur sin egen ficka om de behöver tolk och det ger ju dom änu sämre möjligheter och begränsar deras möjligheter.

I dag har jag två olika arbetsgivare och jag var lite orolig hur det skulle fungera. Bekräftelsen kom som förväntat då jag i förra veckan fick ett brev från AF som sa att det blir krångligt för att jag har två arbetsgivre - alltså blir det krångligare när de ska betala ut till mina två arbetsplatser för de timmar jag behöver tolk. Jag blev naturligtvis arg och svarade att det är inte mitt problem att det skapat problem för AF. Jag är en teckenspråkig person som vill ha mina valmöjligheter och har jag två jobb så är det tryggt för mig med tanke på ekonomi. Vem säger att man bara ska ha en arbetsgivare? 

För många är det inte så anmärkningsvärt att man kan ha två olika jobb, men ska det hindra oss som har behov av tolk? Varför ska det styras över att det blir problem hos AF med utbetalning och att de får förhandla med vår arbetsgivare?. Jag oroade mig så mycket att jag hade möte med tolkcentralen och ställde dem mot väggen för att fråga hur det egentligen går till och vad man måste tänka på. Nu har jag lite bättre uppfattning, men det är ändå trist. Man måste veta när det är arbetsgivaren som ska betala och när jag beställer vardagstolkning. Vardagstolkning kostar inget för mig, men om det är något som arbetgivaren ska göra, ha möte eller fortbildning eller så, så är det viktigt att man klart och tydligt talar om det så att arbetsgivaren får betala för det. Mina apt möte blir gratis då TC anser att det är vardagstolkning!.

Hur länge kommer det här att ske? jag menar när våra arbetsgivare upptäcker att vi brukare som behöver teckenspråkstolk, så kommer de så småningom att göra något annat för att slippa betala tolk. Vem vet om flera av oss inte behöver gå på möten, eller inte får någon fortbildning eller till och med blir varslad pga att man som brukare blir för dyr - nä det är så skrämmande så skrämmande!






 

 

 





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0