Hörtingen

Hörtingen



Det här är Hörtingen, släktens sommarstuga som ligger i Mariannelund långt inne i skogen kan man säga. Jag älskar det här huset för så mycket minne har man därifrån.

Jag minns inte exakt när vi började åka dit varje sommar, men jag tror jag var mellan 7-9 år och man kan säga att åka dit var höjdpunkten för mig och mina syskon.

Hörtingen ägdes av min morfar som sedan förde över det till mamma och jag är tacksam att vi har huset kvar. Huset har förändrats en hel del, men vad gör man när man följer samhällets utveckling och att man måste anpassa sig till det. Jag antar att vi är bortskämda eller att vi liksom har behov att förändra och förbättra det som måste göras.

Som liten fanns det ingen dusch eller toalett utan man fick springa till dasset och vi fick bada utanför bastun, hämta vatten från brunnen eller pumpa ut det samt det var så mycket mer som man minns. Hoppa hö, sitta på hästar o rida eller åka vagn för att ta upp hö, klappa kor och får som fanns i närheten - ja en sådan 70 tal känsla som det var på den tiden.
Det fanns en sjö man kunde gå ner och bada när det var varmt ute och tyvärr badar vi inte där längre på grund av en ego man som tror han äger sjön!!.

Vi hade många kusinträffar, släktträff och mycket mer och det var och är alltid roligt när så mycket folk kommer för att umgås och ha trevligt.

Som liten sprang man naken och hade vattenkrig med bröder och kusiner, spela badminton, snickra i snickarboan som vi har än idag och som fortfarande andvänds av våra barn och kusiner. När sensommaren - hösten kommer så finns det tillräckligt med körsbär och det plockar vi mer än gärna ner och gör saft och äter det som finns.

Några gånger har vi även firat jul i stugan och det är alltid mysigt trots att det kan kännas väldigt kallt men det stör oss inte när man kan elda och ändå ha det kul.

Jag njuder av att se mina barn göra precis som jag gjorde som liten, springa runt, leka, vatten krig och mycket mer. Tiden har förändrats då det är lite annorlunda på min tid och deras tid, men det är inget man ska klaga över för det här är det bästa barndomsminne man har och vill bevara. Lycklig barndom som jag hade vill jag att mina barn ska ha oavsett om vi upplever det på olika sätt.

Så här kan det se ut i Hörtingen med familj, vänner och släktingar.

hörtingen1

hörtingen2



hörtingen3

hörtingen5

hörtingen6

hörtingen7

hörtingen8



Bild nr 1 så spelar kusiner o sysslingar volleyboll
bild nr 2 Colin gungar Yannick som älskar att gunga
bild nr 3 så här blir det varje kväll vid brasan och min bror spelar gitarr och vi sjunger med ibland
bild nr 4 Vi ordnade skattjakt för alla barn och här var skatten vi hängde inne i bastun - godis så klart
bild nr 5 här är det grilldax
bild nr 6 Colin och Tim kissar - visst e det sött?
Bilrd nr 7 sandlådan är småbarnens höjdpunkt

Kommentarer
Postat av: Daniel

Vad mysigt det ser ut. Vi har också några söta stugor på landet ovanför en sjö. Har dock inte varit där sedan i våras :(

2006-08-09 @ 09:13:23
URL: http://danielsegundo.blogg.se/
Postat av: Nilla

Hej!!
åhh så fin stuga o såna fina bilder!!
härligt!!
Mariannelund är det dit emil tog alfred när han skurit sig i tummen med kniven? hihi!!
Kram

2006-08-09 @ 13:23:41
URL: http://nillapilla.blogg.se
Postat av: Camilla

härliga bilder, lyser svensk sommar från som!
Jag förstår att du haft många bra sommarlov i barndomen!
Kramis

2006-08-09 @ 21:21:44
URL: http://rainred.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

Vi gillar stället! Det var en underbar tid vi fick vara hos er för några år sen.

Men du ska veta vilken chock jag fick när jag träffade dina flickor och föräldrar på vandringen! Härligt!!! ! Träffade dessutom Elisabeth du vet.. jobbar på SDR också! Helt paff!

massor kramar..

2006-08-11 @ 21:45:23
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: signe

Hej!
Det ser helt underbart ut, ert sommarställe. ´
hälsn
Signe

2006-08-14 @ 18:33:01
URL: http://signesruta.blogg.se
Postat av: Ingela

Åh det väcker mysiga minnen från då vi var hos er för några år sen, vad skoj vi hade då!

Kraaaam o vi ses imorron :-D

2006-08-16 @ 12:46:11
Postat av: Ingela

Nä fredag menar jag, slant lite o tänkte det var torsdag idag, pucko jag e.....

2006-08-16 @ 12:46:29
Postat av: ElinLeticia

Anmäld !!!

2006-08-18 @ 14:59:11
URL: http://elinleticia.blogg.se
Postat av: osrob

hej jag undrar om du är intresserad av att bli min blogg vän? var inne och läste på din sidaoch jag tycker att du verkar vara intresant vill du inte det så vill jag gärna ha ett nej också det är du som bästemmer

kram

2006-08-21 @ 10:42:04
URL: http://osrob.blogg.se
Postat av: Ingegerd Petersson

Hejsan grannen!
Gogglade Hörtingen och fick upp din blogg, det är jag som har grannhuset, det röda förfallna.
Vi var uppe i Hörtingen för att kolla till det nu i jul och allt ser bra ut. Jag gar en kurs i skogskunskap på högskolan och var ute för att göra lite fältobservationer.
Kul att hitta dig!
hälsar ingegerd

2008-01-08 @ 23:12:36
URL: http://ingegerd.blogg.se
Postat av: Karl-Erik Karlsson

Hej. Jag är född och uppvuxen i Lixerum.Jag har varit i huset många gånger då min mammas moster och morbror bodde där många år.När mostern flyttade till äldreboende sålde hon huset till en familj från Stockholm. Det måste vara dina släktingar. Jag fotograferade huset för några månader sedan då jag har en syssling som bor i USA Hans morfar och min farfar var båda födda i Hörtingen. Huset som dom föddes i brann ner i början på 1900-talet,och då byggdes det nuvarande huset upp.Min mamma var uppe hos dina släktingar många gånger och åt surströmming.Ha det bra.Karl-Erik

2013-11-15 @ 18:31:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0