Inte van att vara ensam!

Som många av er vet så är jag ensamstående mamma till 4 härliga ungar som betyder mycket för mig. Pojkarna åker till sin pappa som bor i Motala varannan helg och de ser alltid fram emot det. Tina som inte har växt upp med sin pappa de första 5 åren har blivit så fäst vid att få följa med och det är helt okej för min del så att hon får ha något att göra.

Jag är inte van att vara ensam hemma när även Channie börjar sova hos sina kompisar på helgerna. Vad ska jag som mamma göra när barnen är borta?. Vila ut mig, läsa  bok, gå ut på långa promenader eller?. Jag insåg att jag aldrig varit ensam lite mer ofta som jag nu får uppleva.

Ser tillbaka och kommer ihåg att jag var en intensiv ensamstående mamma som reste ständigt.  Jag var väldig aktiv i dövrörelsen och med två små flickor och en hund så hann jag otroligt mycket och frågar mig ofta hur jag hann med allt och aldrig blev utbränd. Flickornas pappa bor i USA så jag har inte upplevt den känslan av att de ska åka till pappa två gånger i månaden.  

Nu upplever jag en annan känsla när grabbarna åker till sin pappa och flickorna har sina aktiviteter. Jag är nog en medelålders kvinna som har  glömt bort vad man kan göra med sina lediga stunder. Många vänner har små barn så det är lite svårt ringa runt och fråga om vi ska ut och ha lite trevligt. Men jag njuter av att få vara ensam och att få slappna av och bara ta det riktigt lungt.

Trots att jag inte är van att vara ensam ska jag tänka positivt och bara säga till mig själv att det är BRA att vara ensam och låta mig få vila ut. Enligt mina vänner är jag gladare, piggare och på bättre humör än vad jag var innan och det är härligt att höra.

Ni ensamstående mammor och pappor - ta vara på er tid och njut av de stunder ni inte har barn och se till att koppla av så mycket ni kan. Då ser barnen att de har en galadare mamma och pappa för det är så mina barn upplever med mig just nu.

Trevlig afton!

Addie

Kommentarer
Postat av: Åsa

Yeaaah jag förstår hur du menar och hur du känner.. jag har upplevat själv... Jaa jag är ju van att bo ensam med barnen nu men förut var det tung och tuff när flickorna var små men nu är dom stora tjejer så jag blir ofta ensam typ p.g.a deras aktivet.. öhh.... Ja så klart det behöver man vara Njuta och koppla av under tid.. Duu aadde. ta tid så du blir van!!! NJUTA NJUTA nu.. .KRAAAAm

2007-09-17 @ 04:11:54
Postat av: Ingela

Ah uppdatering på din sida nu ser jag :-)
Passa på å njut nu, ta hand om dig själv de dagar du är själv. Det behöver du!
Kraamen å ses på freeeda jihaaaa!

2007-09-17 @ 11:24:21
Postat av: Maria Bra

Förstår dig, du kommer att bli van sedan. Passa på att njuta av när man är ensam och koppla av, passa på att göra annat, det gör jag alltid när jag är ensam så vill jag göra allt som möjligt t.ex koppla av, samla mig mer kraft, fixar annat osv innan barnen kommer hem från dagis, skolan..
Puss på dej !!

2007-09-17 @ 18:41:37
Postat av: Anne-Maj

Ja, sen längtar du efter att rå om dig! Det gjorde jag i sommar.. Otroligt skönt när Jenny var borta, sen När Emma o Hanna också var borta.. Jag slapp plockstäda och vidare... Sen när alla tre var i huset, POOF! så var jag uppe i 110 km/tim hihi. kram

2007-09-17 @ 22:36:57
URL: http://www.anne-maj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0