Visa världen att vi finns...

Bloggandet har legat en stund för min del för jag har varit pass upptagen och haft så mycket att göra.

Jag har börjat bli aktiv igen med politiken och jag insåg att jag faktiskt älskar det. Började tidigt med föreningsliv  i unga dar och det har jag nog mina föräldrar att tacka för. Minns hur aktiva de var när jag var liten.

Många känner mig genom att jag var väldig aktiv i dövrörelsen ett antal år sen och satsade helhjärtat på allt.  Att jobba och se till att vi med funktionshinder ska känna sig delaktiga i samhället det var väldigt viktigt för mig.. Jag höll på med det ett antal år och sen när mina smågrabbar föddes så bestämde jag mig att ta timeout och gjorde det i nästan 4 år. Nu har jag kraft och vill arbeta med det som jag tycker om att göra - Att se till att vi alla har lika värde.

 På tal om båra rättigheter och att vi ska känna oss delaktiga i samhället  uppmanar jag er att medverka på demonstration den 29 september.Hela världens döva ska demonstrera för teckenspråket och sina rättigheter. Ni som bor i Örebo eller bor nära Örebro KOM till oss och stöd våra bröder och systrar och vi träffas på Järntorget kl 13.30 och ska marschera till Våghustorget och där är det tal och information. Anledning till det här manifestationen
är för att Dövas Världförbund som hade kongressmöte i juni i Madrid kom överens om att vi ska demonstrera
samtidigt för att visa världen, politikerna om att vår teckenspråk och rättigheter bör stärkas.

Sverige har kommit långt när det gäller teckenspråket och rätten att vara funktionshindrande, men det är mycket
kvar som vi behöver arbeta med. Bland annat vårt teckenspråk som ett minoritetspråk och det finns så mycket
som vi behöver arbeta med. I många länder erkäns inte teckenspråket och många av våra döva bröder och systrar
måste leva med den orala metoden, det finns också månda döva som inte får gå till skolan och vissa länder där
döva är ett skam för samhället.  Genom att demonstrera så ger vi folk mer kunskap om oss döva och genom att öka kunskapen så känner man sig mer delaktig i samhället.

KOM OCH DEMONSTRERA - VISA ATT VI  FINNS OCH ATT VI HAR VÅRA RÄTTIGHETER!!!

Kommentarer
Postat av: Feliccia

Tihi.. ja de är klart, ha en bra dag, KRAM!

2007-09-29 @ 09:15:29
URL: http://felicciaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0