Presidentvalet i USA

image146

I dagarna har jag kollat och läst om presidentvalet i USA. Jag tycker faktiskt det är spännande att läsa och se vad som händer i USA. När jag bodde i USA fick jag uppleva när George W Bush blev president  samt när Bill Clinton blev president. När jag kom för första gången till USA var Ronald Reagan president så man kan säga att jag har upplevt 3 presidenter under min USA vistelse när jag bodde där.

Jag tycker det är intressant hur Amerikaner diskuterar politik och vem de ska rösta och så vidare. Jag minns att när jag studerade på Gallaudet så ordnade elever många debatter och det var elever som tror på Demokraterna och andra elever som tror på Republikanerna och jag var med och lyssnade varje gång med stort entuasim och intresse. Jag gillar ju politik så det kanske var därför jag var med och diskuterade och lyssnade. Det är roligt när så många ungdomar gärna pratar politik och tror på vad som är bäst för USA:s välfärd.

Jag tycker det är svårt att välja vem jag vill se som USAs president. Jag gillar Demokraterna och det är ju tufft när två tunga politiker som Barack Obama och Hillary Clinton konkurrerar varandra. Tänk om de kan stå sida vid sida och vara president och vice president.

Barack Obama är bra och det är med glädje att han kommit så långt för att vara en Afroamerikan. Amerika behöver förändring och jag är imponerad att Obama lyckats. För många år sen försökte en annan Afroamerikan som hette Jesse Jacksson kämpa för att bli Amerikas nästa president, Jesse kämpade mycket tillsammans med Martin Luther King som mördades när han kämpade för svartas rättigheter i USA på 60 talet. Jesse lyckades aldrig så långt så det är med glädje att se Obama göra ett fantastik jobb.

Hillary Clinton är en kvinna som jag beundrar mycket  och tror mycket på. USA behöver se att kvinnor kan styra ett land precis som männen kan. USA är ganska konservativa av sig att låta kvinnor styra så jag tror att Amerikaner behöver ändra på den attityden. Jag har läst om Hillary och det är en stark kvinna som har gått igenom så mycket i sitt liv.

De här två kandidater är just vad Amerika behöver så visst är det jobbigt när två Demokrater konkurrerar varandra. Jag vill hejja på båda men bara en som kan vinna så jag hoppas på något sätt att Barack och Hillary åtminstone tittar på varandra och ger varandra en titel som president eller vice president och styra USA tillsammans WOW vilken dröm det skulle bli.

Må den bästa vinna och hejja Demokraterna

                         image147


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0