Ett häldelse kring påsken!




En kort berättelse kring påsken!


Tänkte bara att jag vill berätta en sak som hände förra året kring påsk som gjorde mig besviken eller bara så förvånad.


Jag var i dagarna hos min goda väninna med mina pojkar och det är alltid trevligt där. Väninnan och hennes fina familj bor i en mycket trevlig villa område och de har det bra och trivs med livet. De bor fint och stort och barnen har sina rum och jag älskar att vara där och bara ha trevligt med familjen.

                                              
                                                                     

Den dagen då det var knackar dag för alla lyckliga påskgummor och påskgubbar så tänkte jag att det är ju kul att få se hur många kommer förbi och knackar på hos min kära väninna. Tycker det är alltid härligt att få se barnen le med sina söta röda kinder och prickig näsa och skina som solen när de får godis.


MEN vad hände?? Jag tittade ut och så började de söta påskgummor/gubbar knacka på grannarnas dörrar och gå från dörr till dörr men ingen kom och knackade på hos min väninna och jag var förbryllad. Barnen tittade mot huset och gick förbi men kom inte och knackade och där stod jag och gapade. Frågade min väninna: Varför kommer ingen och knackar här??


För väninnan var det inget konstigt och svarade kort och enkelt: Alla vet att jag och min man är döva så det är väl inget konstigt att de inte kommer hit och knackar och så har det varit sen vi flyttade hit. Skönt kan det vara att slippa ge godis.


För henne var det inget konstigt med det men för MIG?  Jag blev lite tokig för så här ska man ju inte göra och man kan ju undra vad föräldrarna har sagt om döva till barnen att ingen vågar knacka här. Familjen är ju ingen utomjordning de är ju en vanlig Svensson familj precis som alla andra. Så hade det varit jag skulle jag ha öppnat dörren och bett barnen komma in och ge godis och visa att det är ju inget märkligt att det bor en mamma och pappa som är döva och har fyra hörande barn i huset!

  

DET ÄR VIKTIGT ATT VI ALLA SKA VISA ATT VI ÄR EN DEL AV SAMHÄLLET OAVSETT FUNKTIONSHINDER!


I dagarna är det påsk och här är en av min favorit bild på mina söta prinsar Colin och Yannick när de var påskkärring/gubbe för två år sen

image192
                                                 


GLAD PÅSK PÅ EDER ALLA!


Kram bloggaren  Addie


Kommentarer
Postat av: Tine

Ja det där är inget nytt, det är många som har det samma.. så vitt jag har hört., ingen har knakkat på här hos oss heller.. dels så bor vi på "fel" gata för just såna äventyr och jag har ingen tradition av sånt sen ja var liten själv, men man måst enog bryta den traditionen snart och gå ut me mina småttingar.. är det idag? eller imorn? hmmm. Måste handla hem godis hyff.. hehe...
GLAD PÅSK te er osså!! :D:D Puzz

2008-03-20 @ 10:17:34
URL: http://minds.blogg.se
Postat av: Ingela

Oj det var ju trist å läsa. Inget vi upplevt här men å andra sidan kan det hända att de gått förbi utan att vi märkt det.... Hmmmm...

Kramen!

2008-03-20 @ 10:44:16
Postat av: ingells

Ja, fy vad tragiskt och hon har bara helt "accepterat" det, men vad kan man göra...? Söta påskgummor!

2008-03-20 @ 13:59:52
URL: http://ingells.blogg.se
Postat av: Pernilla W

Tråkigt att det är så. Det kanske är osäkerheten, de vet inte riktigt hur de ska göra om de ska knacka på hos döva. Tänk så bra det vore om alla kunde teckenspråket!;) Kramar

2008-03-23 @ 22:00:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0