krull hår till rak hår

När jag var liten så hatade jag mitt krulliga hår   image176. I tonåren tyckte jag det var orättvis att jag hade så krulligt och tittade ofta på mina vänner som kunde göra vad de ville med sitt hår. Jag försökte med allt möjligt att få mitt hår rak för jag ville vara lika vacker som mina kompisar.  Det fanns inte 
minns jag så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde med håret. Jag hade nog ingen att identifiera mig med för på 70-80 talet fanns det ju inte så många mörkhyade och jag var ensam i klassen eller där man än befann sig.


När jag åkte till USA för första gången som 14 åring för att studera ett år på High School så minns jag vilken chock jag fick när man såg alla svarta människor. De hade otrolig fina hår, flätor och långa hår och jag häpnade för hur kunde de ha så rak och långt hår och jag minns hur fascinerad jag var. Min värdfamilj såg till att jag fick mitt hår fixat för de erkände att de var chockad över att se hur mitt hår såg ut så i början flätade en vän som hette Evon mitt hår och det gjorde så ont så ont minns jag.


Sen rak permanentade jag mig och jag minns hur förvånad jag blev för mitt hår var så långt och ner till axeln. Jag älskade det och vårdade mitt hår ömt och jag kände mig stolt, vacker och mer säker på mig själv.


När jag kom hem till Sverige minns jag att min familj inte gillade det. Min morfar Bertil som jag respekterade och älskade högt sa att jag var inte den Addie och att han ville jag skulle fixa tillbaka mitt krulliga hår:  för det var äkta vara. Rak permanent var ingen äkta vara i hans ögon, men jag lyssnade inte för jag älskade mitt hår så enkelt är det.


Jag och mina flickor rak permanentar oss var 3-4 månad och ingen av oss klagar på det      . Flickorna har bättre självförtroende än vad jag hade som tonåring. De identifierar sig med flera skådisar som bland annat Tyra Banks:  eller Raven Synome:  och flera skådisar som bland annat Rihanna eller Beyconce. Ni ska vara medvetna om att alla dessa superkändisar också fixar sitt hår och har alla i grunden och botten krullhår precis som vi har. Om ni minns Afrodite som vann melodifestivalen:  för ett antal år sen alla de går till en av Stockholms bästa afro frisör för att se så fina ut som möjligt. Den här frisören salongen http://www.afrohair.se/ drömmer vi om att få gå och fixa vårt hår - men ack och ve så dyr så dyr så vi får fortsätta drömma och hoppas att en dag får vi råd där.  


Den hårfrisören kan även ni också gå det är inte bara till oss svarta med krulliga hår - där fixar de även nagel vård annat man vill med kropp och själ.


Ofta saknar jag att läsa tidningar för oss svarta här hemma i Sverige för när jag bodde i USA älskade jag att läsa följande tidningar Essence:  och Ebony:  för det var de svartas tidningar och jag minns att det var alltid intressant och jag kunde identifiera mig med den.


                                       De är så vackra och fina med olika typer av frisyrer:

           image186







Kommentarer
Postat av: Camilla

jag är en av dem som gör tvärtom mot vad du gör, jag permenterar mitt hår, trivs bättre som "lockad"
men ibland längtar man efter att avra korthårig igen och då försvinner ju alla lockar ju.... hmmm funderar på hur man bäst ska få som man vill! ;)
kramisar

2008-03-19 @ 12:26:01
URL: http://rainred.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0