Till vilken nytta är det….




I förrgår hände det något liknande efter alla frågor som Colin frågade mig på väg till dagis i måndags. Channie kom med en massa frågor hon med, sen sa hon så här:


"Mamma, det går bra för mig i skolan men ibland undrar man varför föräldrar inte ens kan svara på frågor man frågar om läxor. Mina kompisar har föräldrar som läst på högre nivå som t.ex. matte lärare, ingenjör, universitetslektor och flera med bra utbildningar, men när man frågar något om läxa eller så, så kan de inte ens svara. Till och med när man ber om hjälp i matte så kan inte många föräldrar svara på några  tal. Till vilken nytta är det att läsa på gymnasiet och sen på högre nivå som Universitet? Man blir ju ändå inte så smart om man som förälder inte kan svara sin unges fråga."



Vad ska man säga? Jag har läst i hela mitt liv, grundskola, gymnasiet och på Universitet och läser ibland några ämnen på Universitet då och då. Jag kan erkänna att jag inte alltid kan svara på frågor som töserna undrar över när de har läxor att göra, men man försöker som mamma så gott det går. Jag har tyvärr inget svar på varför vi vuxna inte alltid är så smarta!.



Vad säger ni om det?


Kommentarer
Postat av: pepo

Livet bygger på att se till att barnen blir smartare. Historia bygger ju på det. Vi är smarta än våra föräldrar, våra barn kommer att bli smartare än vi. Internet, bättre metod i undervisningar, forskarnas upptäck etc gör så att människor blir smartare efter generation efter generation. Hoppas att min åsikt har hjälpt lite? Kramar

2008-11-08 @ 10:00:29
Postat av: Iréne K

Tja , det man använder ofta underhålls ju medan det som inte används ligger gömt långt bak i hjärnarkivet. Det liksom FINNS där men allt annat som är aktuellt i dag tar plats. Superdatorer är vi ju inte direkt men vi ransonerar nog vårt minnesarkiv som med våra krafter..

2008-11-09 @ 23:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0