Varför kan ni vuxna inte svara på allt?!


Häromdagen gick jag med lillprinsen Colin till dagis medan Nick låg hemma sjuk i feber. Det var en tidig morgon och kylan svepte över oss och på marken var det frost och det var rätt lite kallt.



Colin ville att vi skulle cykla till dagis, men jag ville inte i rädsla att han eller jag halkar då det var så frostigt och is kunde man se överallt.


Vi gick till dagiset och Colin började granska allt omkring sig och började ställa en massa frågor


"mamma varför är marken så vitt och att gräset blir ännu vitare och ser nästan ut som snö?"


"Det är för att det är kallt och på marken så är det nog lite mindre blött så det kanske är därför marken är lite vitt och sen är gräset mer blött och mer frost det blir"


"Okej, men varför går det inte att cykla till dagis, jag har ju hjälm på mig och jag klarar nog att cykla ändå även om det är halt på marken?"


"Det är bra att du har hjälm, men ibland är det inte lika lätt att hantera en cykel när man inte vet exakt var det är som halast"



Precis då kom en kvinna och cyklade förbi med hjälm.  (tusan också tänkte jag)


"men mamma, hon cyklar ju då kan ju vi också göra det?"


"ja men det går inte grabben min, hon är nog mer säker och modigare än vad jag är"


"måste man vara modig för att cykla ute i kylan?"


"Nej det måste man inte, men några personer kanske är osäkra på att cykla som jag.


"ok du är inte modig men det är jag så jag kan ju cykla"


Sen bytte han samtalsämne och frågade


"varför glittrar det så på marken när det är så kallt?"


"eh det är väl naturens lag att det är så"


"ja men varför mamma, var kommer all glitter som glittrar så?"


"Tja jag vet bara att om det är lite fuktigt och marken blir kallare och att det blir vitare så glittrar det på något sätt"


"morsan, du kan ju inte alltid svara på mina frågor, varför kan inte ni vuxna veta allt och ha svar på de frågor man fråga?r"


" Vi vuxna har svar på många frågor, men ibland finns det inte alltid svar som vi kan ge och vi försöker så gott det går"

" När jag blir stor och vuxen så ska jag svara på allt och då kan du ju fråga mig och då kan jag svara och hjälpa dig med de frågor du får"

Snack om att han tror att han blir framtidens Mr. Einstein!!!

Kommentarer
Postat av: piggelin

Hihi sött!..

2008-11-04 @ 21:36:42
URL: http://dansarengirl.blogg.se/
Postat av: Tine

Smarting där!!!

2008-11-04 @ 23:33:58
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: Sia

Små barn kan fråga smarta frågorna som vi vuxna inte kan svara på :-)

2008-11-04 @ 23:46:55
URL: http://shinesia.blogg.se/
Postat av: Anna H

ler

2008-11-05 @ 08:49:08
Postat av: Britt

Gullig ;)

2008-11-05 @ 08:55:40
URL: http://bijaadjo.blogg.se/
Postat av: Iréne K

Undrar vad det är som sker på vägen från de är supersmarta som små och vägen till vuxen? Tycker ungar är jättesmarta på ett "naket" sätt jämfört med oss vuxna. Vi är nog för påverkade och ju mer påverkan vi får från yttre omgivn blir vi nog mer begränsade? Märkligt nog! Borde ju vara tvärtom?!!!!!!

2008-11-05 @ 09:02:46
Postat av: Åsa

mm söööttaaa......

2008-11-05 @ 09:18:39
URL: http://smilesmilesmile69.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jadu knepiga frågor de kan komma med :-) :-)

2008-11-05 @ 10:22:40
Postat av: Catharina

Gullig!! Och smart kille!!!! ;)



Kram

2008-11-05 @ 10:28:31
URL: http://caromira.blogg.se/
Postat av: Solveig

Din son Colin är smart, han. ;-)

2008-11-06 @ 15:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0