Vad har hänt med dagens hemvägledning?




Sitter här och funderar lite om dagens hemvägledning. Vad jag menar med hemvägledning minns jag som liten att vi fick mycket hjälp när jag förlorade hörseln. Mina föräldrar fick bra hjälp, råd och tips om vad man ska göra och uppmuntran att läsa teckenspråk och rekommendation att låta mig börja i hörselklass i Örebro.


Det var många år sen, men jag minns att man fick bra hjälp och det betydde mycket för oss i familjen och utan hjälp från hörselvården och hemvägledning så hade vi nog haft en tuff tid med oro, osäkerhet och vad man ska göra så att det blir rätt för mig på livets stig.


Många av er vet att jag opererade CI för två år sen och några av er har antagligen läst om mig i Dövas tidning eller sett mig på inslag med Perspektiv.


Jag har börjat resa runt och föreläser om varför jag beslutade att CI operera mig. Ni som inte vet vad CI betyder gå in på www.cochleaimplantat.se, Jag berättar om min uppväxt och varför det tog så lång tid för mig att besluta att CI operera mig och min syn på teckenspråk. Jag har opererat mig och hör bättre än min hörapparat jag hade tidigare men trots det så ser jag teckenspråket som en viktig del av mitt vardagliga liv.


På mina föreläsningar har jag träffat föräldrar, lärare, hörselpedagoger, kuratorer och fler och det är alltid intressant att få höra vad de tycker. Jag ställer frågor som det är bra för många att tänka och fundera på. Men det som skrämmer mig är hur dålig dagens hemvägledning är om man ska jämföra hur det var på 70-80 talet. Flera föräldrar har berättat att man inte alltid får hjälp som man så önskar sig. Flera rekommenderar att använda tal istället för teckenspråk att låta barn med CI eller hörselskadade barn att gå i vanlig klass och det finns familjer som gärna vill lära sig teckenspråk men inte får den hjälp de behöver.


Jag tycker det är tråkigt eller ska jag säga sorgligt att det är så och man funderar mycket på om man ska forska om hur dagens hemvägledning fungerar och hur man ska göra det bättre som det var förr. Det är svårt men det är viktigt att man ska träffa dessa personer som jobbar med det och försöka förklara hur viktigt det är att familjer med barn som är döv, hörselskadad eller har CI ska få en bra vägledning för med en bra vägledning skapar det mindre oro och med en bra vägledning skapar det också trygghet i familjen.


Jag minns att en deltagare på min föreläsning sa:

  

Addiswa är vår ambassadör - en ambassadör som vet vad hon pratar om och att hon är CI opererad och betonar hur viktigt det är med teckenspråket, ja det är vad vi i dövrörelsen behöver.


Ambassadör låter fint men jag vill mer vara som en förebild för många - att barn med CI och föräldrar får träffa någon som jag för att tala ur från mitt hjärta vad jag tycker och tänker.


Kommentarer
Postat av: Järnlady

Du kan anordna vägledning åt dom som behöver stöd. Starta eget och säljer din tjänst!

2008-09-17 @ 19:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0