Hos dig ser man harmoni




Jag funderar ofta på hur jag och min familj har det. Vi bor så enkelt, vi har enkla möbler, vi har ingen plasma tv eller någon som är lyx i hemmets vrå. Alla våra möbler köpte jag på andra hands vägar och ja, jag tycker om att bo enkelt eller så har jag valt att ha det så.

Att man är ensamstående är att man hela tiden måste tänka och se vad som är värt att köpa och om det verkligen är värt besväret att kämpa och spara pengar på en så dyr sak att köpa bara för att andra har det?.

Ok mina flickor tycker att vi bor för enkelt och de tycker ofta det är pinsamt att folk ska komma hem till oss eller att deras vänner ska till oss och hälsa på. Töserna har ofta frågat mig hur jag känner som hälsar på mina vänner som bor så fint, att de har stora plasma tv och ja grejjer som töserna ofta önskar att vi också har. Ofta måste jag påpeka till töserna att man kan aldrig jämföra andra och hur vi i familjen har det.

Vad är lycka i livet egentligen? är man lycklig över att ha så dyra saker hemma? måste man satsa så mycket på att bo så fint, att ha så dyra prylar att ha något som är bättre än andra?. Vad är livskvalite egentligen för oss? jag upplever ofta att vi i dagens samhälle inte tänker på livskvalite utan det är prylar och status som gäller för många och då gör man allt för att man ska ha allt detta för att visa att man är wow eller ja att man verkligen har råd.

Vi är bara till låns på vår vida jord - är det så värt att slösa så mycket på allt när man ändå en dag försvinner? att stressa, kämpa och må dålig eller att relationer bygger på att man inte har det bra på grund av att man vill visa för alla att vi har det gott är det så värt det?.

Jag funderar ofta på det.  Ja jag kan ärligt säga att jag ibland skäms över att bo så enkelt med så enkla möbler om man ska jämföra mina vänner och bekanta, I bland avundas jag över att andra har så bra inredningtankar som inte ens jag har. I vissa situationer ser jag ju också andra som har det knappert, att det skapar ofta irritation mellan på grund av all kostnad och så, ja folk har ju valt att ha så medan andra som jag valt att ha det så enkelt som möjligt.

MEN jag vet en sak som jag gör.

Jag överöser mycket kärlek till mina barn, lär dom att alla är olika och alla vill med livet på olika sätt. För mig är det viktigt att jag ska ha tid och trivas med livet det jag har med mina barn. Vi mår bra och det är det som är viktigast och jag lär mina barn det man ska tycka är bra och att man trivs med livet.

En väninna sa till mig en gång

- Addie du bor enkelt om man ska jämföra med andra som bor så fint och att allt ska vara i lyx, man ser hur familjen har det. Men hemma hos dig ser man harmoni, du är glad och barnen är glada, ni skojar och här känns atomosfären så annorlunda och det tycker jag är bara skönt att se.

För mig betyder det mycket att man får höra det från en god vän.

Ta vara på livet och ta vara på det ni har för det finns så mycket man kan ge på annat sätt som man kan må bra av - Ty vi är bara till låns på vår vida jord.


Kommentarer
Postat av: pepo

Enkel-fråga definineras olika av människor. Bor du enkelt? Eller bor de som inte har el och toalett enkel? Det går inte att definiera enkel-ord som alla är överens om. Jag är inte överens med dig att du bor enkelt. Du har fina saker. Jag skiter fullständigt om du har plasma tv eller inte. Du vet att jag är fullständigt ointresserad av att tävla med andra om lyxiga saker. Jag har inte heller plasma tv och vi är så lyckliga trots det. ;)

Vi prioterar att ha det gott med pengar. Vi har alltid pengar över varje månad och kan spara massa pengar. Noll lån och inga löjliga tekniska saker som går sönder till slut och tusentals kronor flyger iväg. Vi reser istället, äter gott och gör det vi vill göra. Vi bråkar aldrig om pengar för vi har pengar att leva på. Vi är olika. Din tjejer är i den ålder som tror att alla måste ha likadana hem saker och skit. Haha kramarkramar

2009-04-27 @ 19:15:17
Postat av: Tiny

Som jag sa - du värderar och har livskvalite med din familj, och det är ngt som jag verkligen älskar med din familj!

Prylar och status med att tävla om sånt - det gör bara de som är osäkra på sig själva och sin familj. Sen e det en helt anann sak - att ha råd och kunna öpa UTAN att tävla, det är ju normalt - men just själva tävlingen e onormalt.. :p

Undrar om deras barn känner att MAMMA och PAPPA har TID med med dem? Det tror jag inte,, men du har TID och KÄRLEK! :)

KRAMAR!*

Ps, jag har inte heller sett din enkelhet som du skrev - jag ser annat, ;)

2009-04-27 @ 22:49:53
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: maria

Det är alla olika familjer egna smak, det är inte fel med detta. har hälsat på några som har enkelt och trivs bra med sina egna smak. det är upp till alla familjer som har egna smak med möbler och hur boende ska se ut osv :)

kramm

2009-04-28 @ 15:27:32
Postat av: Agneta

Ja när barnen är i den ålder då vill man ha likadana som sina kompisar. Det är normalt men man ska ju leva eget liv vad man gillar. Det är viktigt att man är trygg i sig själv och att man bryr sig om sin familj. Hur inuti huset ser ut, det avgör ju väl vad man är intresserad av.. Enkelt eller flott eller allt modern med elektrisk. Följ din hjärta vad den säger!

Kram

2009-04-28 @ 17:21:36
URL: http://jatkos.blogg.se/
Postat av: Iréne K

Förstår vad du menar, vissa inreder ju för att de tycker det är roligt medan andra lever enklare. Förut inredde jag jämt men nu lever jag mycket enklare för jag är lugn i mitt hjärta tack vare Joakim och kärleken han ger mig. Men jag tycker det är roligt emellanåt att inreda för att det är KUL och inte pga status och annat. Statusinredning är kallt och ovälkomnande tycker jag..



Krammmm, ditt hem är alltid varmt! Ni är varma människor! Puss!

2009-04-29 @ 08:45:34
Postat av: Åsa

Nu har jag lust att läsa hela din berätta nu känner jag fullständigt med dej.. Kära addie... jag bor samma ENKELT hemma som dig och min äldre dotter julia är ganska skäms över sin kompisar p.g.a min soffan är hemskt nu p.g.a hundar ligger på där .. och det dofta sorry illa men därför jag öppna fönster varje varje dagar ovsatt vinter .... och jag BRYR inte om vad folk tycker hur jag bor och jag skit vad folk tänka .... Och vi har inte heller palsma tv.... där är inte perfekt där kan går sönder och det kostar pengar ... vadddå det är bäst med gamla tv ovsatt den ta mycket plats =) men men en sak.. dotters kompisar kommer hit ändå och hälsade på fast dom är i dotters sovrummet ... skratt



I bland har hon frågar kan du ta med hundar till kompisar eller annan jag sa nej det går inte att anpassa barnens skulll.. men nu börjar dom accpterna tills slut......



Du och jag har lika så jag känner skönt det finns att veta ...



I bland har jag sagt till barnen OM jag är RIK så jag kan shoppa o bjuda barnen resan m.m. vad sa barnen .. KÄRLEK är viktig och PEngar bryr dom inte ... åh det gör mig varmt hjärta......



Står på dig själv..... ungdomar är så jobbigt en perorid men det går över .. dom mååste lär sig!!!!



KRAAAM i massa om dig .... Ge kärlek är viktig till din härliga barnen...........

2009-04-30 @ 12:52:54
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: järnlady

Enkelhet = harmoni.

2009-04-30 @ 19:44:29
Postat av: Ingela

Mm, visst är det så - statuskamp i i-länderna. Det är så lätt att fastna där. När vi varit och rest runt i Kina och Indien och sett verklig fattigdom, så lovade jag o min man varandra att aldrig känna att vi måste köpa den senaste bilen, mobilen osv. Nu nio år senare måste jag ofta påminna mig själv om vad vi lovat. Man känner ofta att "jag vill ha..." för vi överöses med reklam om möbler, inrednignsprogram osv osv. Ingen vill vara annorlunda men man kan verkligen göra fint med andra hands möbler med! Och lite målarfärg som JennieK brukar fixa med gör susen. Jag växte själv upp i ett hem som var "udda" = mycket antikviteter (finrum) och sen nio syskon fördelat på tre rum och en inkomst = inga nyinköp. Men vi hade rent och snyggt - det är huvudsaken för att man ska trivas, tycker jag! =)

2009-05-03 @ 19:05:04
URL: http://ingells.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0