Det är intressant..

Alla mina barn är som sagt unika och de har alla sina personligheter. Livet skulle vara tråkig om de alla var lika.

Jag tänker det här med min lilleman Nick för han är yngst i familjen och han är helt totalt ointresserad av att lära eller kunna teckenspråk.



Jag tycker det bara är så intressant att han som är yngst borde kunna teckenspråk så bra som mina tre andra barn. Han ser upp till storasystrarna och till storebror och de tre tecknar jätte bra och gör det alltid med mig. Men för Nick är språket inget för honom.

I dag tecknade Colin och Athina till varandra utan röst och de kommunicerade obehindrad och förstod varandra så bra. Athina bestämde att teckna till Nick, men det fungerade inte för han kunde bara enstaka tecken som cykel, glass och lite mer. För Athina är det svårt att förstå varför Nick inte kan eller vill lära sig teckna trots att han ser oss dagligen teckna till varandra. För min del spelar det inget roll om han kan eller inte för det viktigaste är ju att han och jag kan kommunicera. Han förstår mig när jag tecknar till honom men han pratar alltid tillbaka.

Jag låter honom få ta sin tid och att tvinga honom är inget vi absolut inte ska göra. Med tiden kommer han att intressera sig för språket och trots allt är Yannick en underbar liten kille och det är just hans personlighet som är viktigast av allt.

Det jag är intresserad är hur ni andra i familjen har det. Är det ungefär samma hos er, kan alla barn teckenspråk eller visar ert barn något intresse?. Hur känner du som föräldrer som är döv/hsk det? Jag är bara nyfiken om det finns flera i samma situation som mig.

/Addie

Kommentarer
Postat av: rosi

ja min yngst son. han teckna så lite när han var liten.. var inte intresserad.. men han och jag förstår varandra.. nu är han snart 16 år så teckna han mer å mer å mer.. trots jag tvinga inte nåting.. bara låt honom teckna när han vill. dotter zandra teckna mkt.. han titta på mej å zandra. så han börja utvecklig med tsp.. skoj.. alla är olika som är intresserad eller inte..

GLAD PÅSK.. kram

2009-04-09 @ 22:17:30
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Fia

Edwin började teckna tidigt och är jätteduktig på det, han kan mer än vad vi tror. Men Hugo har varit ganska sen med teckenspråket. Han pratade hellre i början, men nu tecknar han bra, men mer slarvigt än vad Edwin gör och kan vara lite svår att förstå. Men jag tror att det beror på att Edwin inte hade någon att prata med i början, och Hugo hade Edwin. Men de är duktiga :)



Det viktigaste är att ni förstår vad Nick pratar om, hoppas hans intresse kommer fram sen. :)

Glad påsk och kram!

2009-04-09 @ 23:19:08
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Maria bra

alla tre tecken tidigt när de var liten och yngre dotter tecken inte så mycket lika som andra men vi låter henne som vanligt, men vid 2-3 år gammal börjar hon tecken mer o mer.. krammm o glad påsk !!

2009-04-10 @ 07:36:16
Postat av: aö

hejsvejs!! det gjorde min ena dotter jessica oxå när hon var liten.. totalt ointresserad av tsp men hon förstår vad jag tecknade till henne. och när hon skulle fråga mej om nåt "svårare som hon ej kunde" så bad hon sin tvillingsyrra att tolka (?!)det var lite frustrerande för oss båda. jag pratar ju ej "flytande". tvingade ej henne utan det kom med tiden. hon började använda tsp helt plötsligt runt 6-7 år. idag e hon 19 år o kan flytande tsp. :) så blir det nog oxå för nick.. glad påsk önskar vi er.. kram

2009-04-10 @ 08:39:42
Postat av: Tine

Ah, kortet e taget hemma hos mig!!! :)

Du vet min situation, :) Mina barn pratar hellre med de två äldsta E och F kan bra teckenspråk när de pratar me Joc och med mig om jag vill ha tsp.. men den yngsta har varit så totalt ointresserad av tsp,, hon visste att E eller F tolkade om det behövdes, men NU har hon börjat och det är vi faktiskt tacksamma för.. Vi har varit pi fundersamma kring den yngsta osså som borde vara en av de duktigaste pga Joc e ensam hemma me tjejjerna so ofta då jag jobbar så mkt kvällar, men men,, samtidigt har Joc och jag VALT att prata med barna tidigt pga de ska känna att de kan kommunicera på dagis när de började där..

Den som e pi duktigast på tsp är F som otroligt nog bara är här var och varanan helg! :o

Mamman uppmuntrar honom kunna tsp och det är så härligt!

Så vi är i samma situation, den yngsta kan inte, men tror mest pga den yngsta har bekvämt, de andra tolkar.. höhö..

Kramen!! Men huvudsaken är att vi förstår varandra och har de bra hemma :) Livskvalite vet du.. ;)

2009-04-10 @ 10:14:37
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: Åsa

Mmm... ja det är intresserad.. .Och min äldre dotter julia lärde sig snabb än lilla dotter frida hon är så SENT utvecklas och hon är mer Instängt man kan säga till han går 6 års grupp så börjar hon mer och mer pratar mer mer med tsp.. och vi förstår ändå varann fast hon inte använda mkt tsp...

men idag använda hon tsp men slavrig i bland =) men huvudsak att ni förstår varann =) man ska inte vara så oroligt så mycket .. det kommer när barn vill ...

KRAAM GLADPÅSK

2009-04-10 @ 21:41:26
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: cina törnblom

Jaaa.. intressant!

Jag upplever i af både jag o Martin har diskuterat och tyckte att Olivia tecknar bättre än Amanda i Olivias nuvarande åldern. Vi vet inte om det har betytt att Martin har varit pappaledig med Olivia sista innan hon började på dagis. Jag var hemma med Amanda hela mammaledigheten och Martin kunde inte ta pga han var arbetslös då en tid. Jag tror jag pratar lite för mycket till dom, jag känner att mina ord kommer ut snabbare än när jag tecknar till dem. hi.Egentligen ska det inte ha nån betydelse. Iallafall tycker jag att Amanda nu tecknar bättre på sistone, ibland har jag spontant stängt rösten och tecknat till dem och jag fick respons också. De vet ju också att Martin inte använder rösten utan tecknar hela tiden till dom.Mmm...Sen när I och L är hos oss då pratar de egen värld tillsammans.

Kramis!

2009-04-12 @ 20:24:09
URL: http://mimmimussepigg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0