Kommer vi verkligen att känna oss delaktiga i samhället?

Sitter och funderar mycket över dagens samhälle. Överallt kan vi se, läsa, höra olika berättelser om hur funktionshindrande personer behandlas i samhälle. Blir vi fullt tillgängliga 2010??

I mina ögon tror jag knappast det för det är så mycket som behövs göras innan vi alla kan känna oss full delaktiga.


Häromdagen läste jag i dövas tidning en artikel om min kära vän Lars-Gunnar. Jag blev så upprörd att jag nästan skakade och ja jag skakade av förtvivlan och oro att det finns fortfarande okunniga personer därute som kan kränka ner personer så hemskt som Lars-Gunnar fick uppleva.


Det är otroligt att det är 2009 idag och att vi fortfarande får uppleva och höra saker som kan vara hemska. Jag vet vad jag pratar om för jag har upplevt det själv, blivit utkastad från tåget pga. att konduktören trodde jag var fullt hörande och försökte lura till med mitt intyg jag hade för att visa att jag hade rätt till pensionär rabatt till min tågbiljett. Han hade en avskyvärd attityd att jag polisanmälde honom för kränkande behandling.


Lars-Gunnar som är en fantastik person och en personlig vän till mig kom med sina elever till tingsrätten och som ni alla vet så får man komma till rättegång och titta på olika förhandlingar som är öppet för alla åhörare. Eleverna läser till tolk och i deras utbildning är det viktigt att de får en del av kunskap om hur en rättegång fungerar för framtida bruk när de blir tolkar.


I en rättegång som de lyssnade på så fanns det en tolk som tolkade åt Lars-Gunnar och den slutade absurt av en idiot till domare som sa:


Sluta vifta med händerna - och domaren avbröt förhandlingen och stämningen blev inte alls bra. Resten av rättegången fick de sitta i bänkraderna så att det inte skulle störa de andra. Efter rättegången försökte Tolkarna förklara att Lars-Gunnar har rätt att få tolk och bli förstådd på sitt språk, men trots det så ville inte domaren lyssna. Domaren sa att vi döva måste acceptera att vi döva inte kan delta fullt ut som andra i samhället.


Nu har Lars-Gunnar JO anmält till handikappombudsmannen och till diskrimineringsombudsmannen för han kände sig helt kränkt och det är ju helt klart att så här får det inte vara så jag hoppas innerligen att den här domaren får något så att han får smaka på sin egen medicin.


En reporter från dövas tidning försökte intervjua domaren som sa till och med ordet dövstum och ja han sa mycket mer som gjorde mig så upprörd att man verkligen undrar om vi någonsin kommer att känna oss delaktiga - Det är år 2009 och 9 månader kvar till 2010!!!

  

Hittade ett citat som domaren nog bör känna till:


Teckenspråk är den ädlaste gåva som Gud har gett döva

                                           * George Verditz 1913*



Vi med funktionshinder borde göra det här:

För hur många därute behöver vår hjälp??


Kommentarer
Postat av: Iréne K

Bra skrivet!

2009-02-28 @ 22:37:28
Postat av: Lilla Rose

Ja blev också upprörd när jag läste dövtidningen om det. Trist...tycker jag att det hände så för dem och även bra skrivet! Ha det gött. Kram

2009-03-01 @ 00:15:41
URL: http://jovellas.blogg.se/
Postat av: järnlady



Vi kommer alltid kämpa på för tillgänglighet. - gång efter gång under våra hela liv.



2009-03-01 @ 09:36:24
Postat av: azze

Välkommen till Sverige! världens bästa land för döva? icke!!!! Vi är styrda av myndigheter som vill styra oss. Vad gör vi? bara gnälla men agerar inte! detta blir vägen till 100% handikappad land för oss.

2009-03-03 @ 23:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0