Så är det att bo i Örebro...



Sitter här och funderar lite över ordet vänskap. Säkert är det många som funderar över vad vänskap betyder för en.


 Jag vet att vänner kommer och går på livets stig, dit jag vandrar


Som ung hade jag otroligt många vänner och vi hade skoj och gjorde saker som vi unga gör. Sen ju äldre man blir och följer sin stig, träffar en och barnen kommer, sen alla krav vi har på oss själva och prioritera det som är viktigt i vårt liv.


I dag har jag  få vänner och det räcker - de vänner jag beskriver som min VÄN, jag vet var jag har dom och hur ska jag beskriva de få vänner jag har?


Mina bästa väninnor?, en kär och god vän?, just en vän?  Äsch att definiera ordet vän kanske inte är så lika viktigt för de få vänner jag har för de vet att jag bryr och tycker om dem och jag är glad att de är en del av mitt liv.


Ibland kan det vara svårt som sagt att se vad ordet vän kan betyda för en.


En yttlig vän? En bekant som vän? En vän man träffas då och då? eller hmmm?


Jag bor i Örebro och i ärlighetens namn tycker jag att det är inte en lätt stad att bo i. Visst ska jag vara glad över att jag har jobb, att barnen mår bra och att jag kanske träffar en eller två goda vänner när tid finns.


Det är många som jag ser en grupp av personer som är helt slutna och de har svårt att välkomna en för att då och då träffa och umgås som man kanske vill vara med att göra saker som är roligt. Visst det är deras val, men det som stör mig är att det finns personer som knappas träffar varandra men ändå alltid skickar sms och gör olika saker tillsammans, som t.ex åka och bada, eller gå på bio, eller göra något kul med barnen.


EN vän skickar då och då mail till mig och frågar och jag blir glad när man blir frågad. Visst ni kanske tycker jag ska skicka till dessa personer och föreslå något kul, men hur lätt är det att göra det när man ofta kännt sig helt utfryst från att vara med, jag tycker det är SVÅRT för jag har aldrig kännt mig välkommen på något sätt. Det snackas ju om att så är det sociala livet i Örebro för speciellt många som bott så många år i Örebro och har svårt att välkomna en som flyttat just till deras stad.


Jag har två små pojkar i den ålder som många av de yttliga vänner jag har i ungefär samma ålder (pojkar och flickor). Mina pojkar träffar dem knappast, men gjorde det förr på babycafe och kalas man blev bjudna till och visst är det naturligt att ju större man blir så går man olika vägar och barnen har sina egna val att bjuda vänner från dagis och det är ju naturligt.


Men ordet vänskap eller ska jag kalla det för yttlig vänskap jag har med många fler? Luften är så kall och jag vet nu var jag har dessa personer i tanke. De ses och skickar sms till varandra och ser till att barnen har kul tillsammans i några timmar och pojkarna mina de är knappast med eller rättare sagt aldrig med och visst jag ska inte klaga eller ska jag? Nä jag ska nog tänka att det är ju så Örebroarna är. ( Inte alla örebroare utan jag riktar mig mot den gruppen döva, hörselskadade och hörande yttliga vänner man har och känner)


Kommentarer
Postat av: Ullis

Kram Addie...



Jag börjar undra om vi inte har nån sorts FYRANOLLA kris;) man funderar över mycket och inget just nu!! Vänskap är svårt idag...

Är glad att jag fått lära känna dig lite iaf,,mer finns det och lära känna..

Njut nu av trippen!

Kramisar så det känns

Ullis

2009-02-18 @ 07:59:14
URL: http://allmogen.blogg.se/
Postat av: Iréne Kvist

Mycket bra skrivet!!!!!

Håller med dig! Klimatet i Örebro är kallt,

cyniskt, skvallrigt och statusfixerat. Det är en vacker stad och det finns många fina människor där. Men många är hjärntvättade pga det är så begränsat med vänner så de vågar inte bryta mönster eller de oskrivna reglerna.



Detta med statusprylar är ett exempel på ytligheten som speglar osäkerheten;

Har någon en sak eller gjort något ska de andra också ha eller uppleva det.

Något har gått snett där. Skvallret och rykten kollas inte upp utan förs vidare utan tanke på hur mycket det skadar människor och barn.





Kanske är jag hård i kommentarerna här inne i DIN blogg men jag förstår det du beskriver fullständigt.



Om du anser mitt inlägg är för magstarkt så ger jag dig rätt att radera det. Krammmmmmmmm =)

2009-02-18 @ 08:45:56
Postat av: Addie

Nä det du skriver är helt rätt och det är bland annat det du nämnde stämmer om vad man upplever i Örebro. Trist det och just nu är man bara lite ledsen för pojkarnas skull för de behöver ju träffa andra CODA barn, men som sagt gruppen har slutit sig och ingen är välkommen så enkelt är det.

2009-02-18 @ 09:30:01
URL: http://addiswa.blogg.se/
Postat av: Iréne K

Synd att barnen drabbas. Jag menar vi vuxna klarar oss men barnen behöver identifikation och hos olika grupper.

Kram

2009-02-18 @ 09:33:01
Postat av: Ingela

Håller med dig till fullo! Bra du är rak o säger vad du tycker o känner!



Kram kram

2009-02-18 @ 09:59:11
Postat av: Lilla Rose

Det var bra skrivet! :) Liksom öppet från hjärtat hur du tänker och känner. Jag håller med. ha det så bra! Kram

2009-02-18 @ 10:55:52
Postat av: pepo

Ja jag förstår dig. Snart kommer du att ha en vän att träffas ofta. ;) Saknar vår relation som vi hade i Nora. Även Albin saknar Colin. Det ska bli skönt att återfå den relationen igen. Hoppas att du tycker det likadant. Kramar

2009-02-18 @ 12:29:17
Postat av: Addie

Ullis: Ja ibland är livet full av motgång och framgång..



Ingela: Tack





Lilla Rose: Tack det här kommer från mitt hjärtat och den har jag burit allt för länge att skriva ut det känns som en lättnad.



Pepo: Du ska bara veta att vi räknar dagar tills ni flyttar till Örebro. Colin längtar efter sin barndomsvän och jag saknar våra härliga stunder när vi bodde som grannar. LÄNGTAR..

2009-02-18 @ 12:39:55
Postat av: järnlady

Kära gumman. Jag finns :D .



Jag håller helt med dig och Iréne K ang dövgruppen är i Örebro.

Vi hade tidigare diskuterat om detta här. Som tur jag har ju dig!



Vad bra att Nick är åter frisk!

Så är ni i Småland nu, ok då vet jag det.



Söt i frisyr :D .



PUSS o ha det så skön därborta i Småland.





2009-02-18 @ 17:18:35
Postat av: järnlady

Till Pepo: Flyttar tillbaka till Örebro?

KRAM - det känns

2009-02-18 @ 21:36:07
Postat av: Tiny

Ho tjejjen! Du sätter ord på så mkt som jag knappt vågar skriva! Därför känns det så bra att bo i Kumla, så man kommer bort från dessa..

Håller med dej till fullo! Det är ju så det är! :o

Hade bättre klimat omkring mig både i Sthlm och Leksand, och det saknar jag verkligen!

Puss, en av dina nära!

2009-02-19 @ 09:51:16
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: Nettan

Bra skrivet av dig!! Håller med dig i det du skrev.

Kramar härifrån oss o ha nu kul i Småland...

2009-02-19 @ 11:26:13
Postat av: Tiny

Undrar bara en sak, ska man värdera vänskap efter vad en annan säger om en annan? Puzz

2009-03-01 @ 01:53:44
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: Addie

Tiny: Nej det ska man absolut inte göra. Det gör bara saken värre för denne som gör så.

2009-03-01 @ 09:08:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0