Mina barn är unika...


Bild: Bilden togs sommaren 2005 i USA utanför Vita huset


Jag är fyra barns mor som alla är KODA (Kids of Deaf Adults) och jag måste bara säga att mina barn är unika. Det är nog alla KODA barn för de har ett liv att leva i två världar.

Häromdagen läste jag boken: Kan din mamma lukta och i bokens flera avsnitt så fanns det många berättelse som jag kan skratta åt, men också har förståelse för mina barn hur de är att vara unika i vårt samhälle.








Kan din mamma lukta handlar om hörande barn som har döva föräldrar och hur det är att leva i två världar. Jag rekommenderar er stort att läsa den för er som har hörande barn och för ert barn som har döva föräldrar för den ger så mycket att man förstår varandra mycket bättre.

Ibland upplever jag att flickorna är frusterad över små saker som lätt irriterar dem, men efter jag läst boken förstod jag mina flickors frustration bättre. Bland annat som är vanligt bland Koda och CODA barn är när de får kontakt med en telefonförsäljare.

För några veckor sen sa min tös Tina

- GUD VAD JAG HATAR TELEFONFÖRSÄLJARE

Givetvis kan jag förstå att många ringer hem till oss, men att hata så mycket som hon gör hade jag svårt att förstå att jag var tvungen att fråga varför

- NÄR DE VILL PRATA MED DIG OM REKLAM ELLER ERBJUDANDE SÅ SÄGER JAG ATT MAMMA ÄR DÖV

Ja men det stämmer ju?

- JO MEN NÄR JAG SÄGER ORDET DÖV TROR DE ATT JAG SÄGER ATT DU ÄR DÖD OCH BEKLAGAR SORGEN

Jasså det där är inget kul att höra

jag har i bland undrat om det verkligen är så svårt att skilja på ordet döv och död?? försökte uttala det och lyssna.


När jag läste boken så var det flera KODA/CODA barn som upplevt samma sak och att de hatar telefonförsäljare och att de nu säger att mamma eller pappa är hörselskadad och det gör båda mina flickor med idag.

Här kommer en till exempel på vad jag läste i boken och det var så att en KODA tjej skrev att hon trodde att alla barn lyssnade på kassett/CD för att lyssna på godnatt sagor men när hon började på dagis/skola så insåg hon att alla inte gjorde det

För mina barn använde jag både CD och läste saga för dom på teckenspråk och jag vet att det är vanligt bland döva föräldrar att sätta på kassettband.

Att ha ögonkontakt är väldigt viktigt för KODA barn och mina töser tycker det är jobbigt när man måste anpassa sig när man är så beroende av att ha ögonkontakt och det kan vara jobbigt på lektionerna eller med vänner som de umgås med för de uppför sig på ett annat sätt när det gäller ögonkontakt. För hörande är det ju så att man pratar och vänder sig om eller tittar bort men så är det inte för oss döva/hörselskadade

En rolig sak från boken var att när man är på toaletten och upptäcker att toapappret är slut och att mamma eller pappa inte hör så gör man allt möjliga att kasta allt som finns tills någon av förälder upptäcker alla sakerna som ligger utanför toan och visst kan man med förvånande min undra varför alla sakerna ligger utspridda på golvet

Channie, Athina och Colin har alla gjort det förutom Nick.  För Colin var det nog inget roligt att kasta så mycket som han gjorde för han började gråta till slut och jag hade tagit bort min CI apparat innan och jag upptäckte röran och såg Colin gråta och titta på mig

MAMMA JAG SITTER HÄR OCH GRÅTER SÅ MYCKET FÖR ATT DU TOG DIN TID ATT FATTA ELLER SE ALLA SAKER JAG KASTADE OCH JAG VILLE INTE GÅ FRÅN TOAN NÄR JAG BAJSAT FÖR DET ÄR INGET KUL ATT GÖRA DET

Stackars Colin han grät så mycket att det tog tid att trösta honom.

Ni föräldrar till hörande barn - känner ni igen er?

Jag kommer då och då att skriva lite om mina KODA barn och hur det är att vara förälder och visst självklart om allt annat som kommer ur mina tankar.

Trevlig Afton!

Addiswa


Kommentarer
Postat av: Britt

hehe den har jag också läst.. Mina pojkar hatar försäljare också som dom sa att min mamma är döv men dom bad om beklagar sorgen att din mamma är död så sa dom Nej hon är D Ö V så frågade dom om ni menar att mamma hör inte. Ja precis. Kram...

2009-03-15 @ 20:19:11
URL: http://bijaadjo.blogg.se/
Postat av: SB

hej! var kan man beställa boken eller låna?

2009-03-15 @ 21:31:25
URL: http://gottemonstret.bloggagratis.se
Postat av: Nettan

Känner nog igen med den där telefonförsäljaren eller reklamförsäljaren.. Barnen härhemma har blivit irriterad och sagt " föräldrarna är döva,de hör inte alls i telefonen"...

Jaa som jag tidigare har berättat en del om Noella, hon är ju pi en KODA barn...

Vi döva föräldrarna har ju mycket att lära av våra barn ( hörande )...

Kram

2009-03-15 @ 22:55:43
Postat av: Fia

Jag har oxå boken, den är så bra och kul att läsa i. barnens förskola har fått en sådan bok. Jag är stolt över att ha CODA-barn, de är typiska CODA-barn, har jag upptäckt. De är jätteduktiga och påminner mig olika saker som t.ex att gå på toaletten, men man glömmer så lätt ibland att de sitter därinne och väntar. :)

Kram

2009-03-15 @ 22:59:35
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Erika

Där med telefonsäljare att uppfatta döv som död. Mina söner har också nämnt det. Först fattade de inte varför de skulle beklaga sorgen vid några tillfälle innan de fattade att det är frågan om död.



jag har också undrat varför det är så svårt att skilja mellan döv och död. Har ingen förklaring för det... Någon hörande kanske förklarar varför de inte kan höra att det är döv, inte död.



2009-03-16 @ 00:13:53
Postat av: maria bra

telefonsäljare = döv och död, ja stämmer, många gånger, sedan fick jag ett tips från en hörande att man kan ringa till en firma och gör ett anmälan att man vill inte ha samtal av reklam/försäljare, efter 1-2 veckor har vi inte hört något mer av dom, det har gått i ca 2 år nu, tyst och skönt :) kramm

2009-03-16 @ 06:27:24
Postat av: rosi

ja vi har läst den bok. pii bra..och vi skratta för känner igen några saker av den bok. min barnen hatar oxå telefonförsäljare.. syns nästa varje familj barn som hatar telefon försälj.. så betyder att pii många som inte kan höra skillnad döv och död.??? konstig !!!!.. dom coda barn är pi unik som leva 2 olika värld.. piii unik!!! kram

2009-03-16 @ 07:01:54
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej!

Kul att du kikade in i min blogg! Ja ni är hjärtliga välkommen om ni är i norra norrland! :-)

ja jag har också den boken " kan din mamma lukta".

Det är nyttig att läsa vad Koda barn har sagt..En del kan vara bra att tänka på som man inte ens tänkte på tidigare.

Kramm

2009-03-16 @ 10:07:17
URL: http://jatkos.blogg.se/
Postat av: Tine

Åh jkänner så väl igen mig! ;) Var kan man tjinga en sån bok? Kram!

2009-03-16 @ 11:03:03
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: järnlady

Kan jag få låna boken? Eller vart hittade du den boken?

KRAM - det känns!

2009-03-17 @ 05:40:49
Postat av: Tanja

Heej!! Har oxå den boken. Bra pi och kul att läsa ; )Jo man kan skriva ut från spms hemsida oxå.

Kramm!!!

2009-03-18 @ 08:55:50
URL: http://ww
Postat av: Malin L

skulle vilja läsa den... din beskrivningar på blogg påminna med min upplevelse med filip..tex toa.. kräver ögonkontakt med andra =) kramar

2009-03-18 @ 18:23:20
URL: http://filip-nelly.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0