Är trött på Colins jämförelse

Det märks att Colin börjat i skolan och snart är det en månad sen skolan började.

Men inte trodde jag att min söta pojke som är 6 år ska börja jämföra sig med sina kamrater

Han är ju bara 6 år och då menar jag i mina ögon är han fortfarande min lilla grabb

så oskyldig och omedveten.

Han har plötsligt blivit medveten om saker runtomkring och det måste ha med att han

börjat i skolan att göra för vad annars???

På sista tiden har jag tröttnat på Colin som kommer hem och säger att hans saker är ingenting att ha

Colin har sagt:

 att hans hjälm är så ful och vill ha en häftigare hjälm för att många kompisar har det. Alltså vill han ha en sån som bilden här.

Colin har två fina skateboard, en liten och en stor och han har alltid varit nöjd med att åka i någon av dem. Förra veckan tog han med sig den lilla först, men väl hemma sa han att kompisarna skrattade för att den var liten så nästa dag tog han med sig sin stora. Senare hemma så sa han att enligt kompisarna är hans skateboard dålig och åker inte så fort. Jag sa att de är bara AVUNDsjuka!!! Vad ska man som mamma säga???

 Colin har en fin cykel och märket är av monark, men nu tjatar om att han vill ha en tuffare cykel som den här: och jag sa att det är roligare om man har en annorlunda cykel som han har. Det är inte så kul att man ska ha någon cykel som många andra har.

Det jag vill säga är att jag är så förvånnad över att barn i så tidig ålder lär sig så mycket om saker och vad som är bra och dåligt utan att tänka på att det man ska vara glad över är att man har något hemma som är bra och FUNGERAR.

I morse var jag tvungen att fråga Colin om någon retar, skrattar eller gör att han känner sig utanför. Enligt honom så upplever han inte så utan att han har många kompisar och att ingen retar honom. Det är skönt att höra, men jag oroar mig efter alla staus prylar han nu tagit upp om de två sista veckorna.

Funderar på att be läraren ta upp om sånt så att alla, särskilt barn som har det svårt och kanske inte har de saker,de och barnen ska må bra och ska vara stolta över vad de har och inte jämföra så mycket som min Colin gör.

Kommentarer
Postat av: Rosi

jag känner igen min son som var som din.. han vill alltid lika fin som hans kompisar. och sen börja vill ha märke på kläder.. allt bli dyrare och dyrare.. lite tips jag spara några gamla märke och sy fast på de billigt kläder.. fniss.. det gjort jag när emil var liten. det funkar.. men inte sen när han var stor.. hehe.. det gjort min mamma på min kläder. ja barnen blev modemedvetad tidigare och tidgare. kram

2009-09-10 @ 11:46:34
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag har likadant med Hugo, så fort någon har en sak så ska han oxå ha det. Men inte Edwin, han tycker bara att allt ska vara rättvist. Han har inte sagt att de andra har bättre saker (än så länge...) Men han tycker det är så orättvist att de äldre barnen får göra mera saker och får komma hem eller komma till skolan själva. Jaja, han är fortf. lite för liten för det. Hihi..

Ja, det är hemskt att det är mycket status nuförtiden. Hoppas Colin lugnar sig snart, liksom Hugo.. :)

kram

2009-09-10 @ 13:35:37
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

Inte lätt men det e tyvärr tydligen väldigt van alla känner konkurrens och vill inte vara sämre än sina klasskompisar... trist det ska behöva ske så tidigt..

2009-09-10 @ 14:09:50
Postat av: maria bra

ja, håller med dig, samhäll har ändrat mycket i skolor, såg en elev i åk 1 har egna mobil och pratar mobil i skolan. herregud..Ibland är det jobbigt att man måste tänka på t.ex kläder m.m.. kramm :)

2009-09-11 @ 07:16:19
Postat av: Britt

Hmmm. Mina pojkar har ALDRIG haft problem för mina pojkar ärver med kläder.. Deras kompisar accepterade hur dom har det för klädsel.. Jag vet det finns vissa som gör det. Josef (yngsta) älskar ha mjukbyxa o hatar jeansbyxa men hans kompisar har jeans som hänger. Jag tror det är bra att du kan ta upp på förälramötet kanske??? Eller fråga lärare vad h*n tycker... Hoppas det löser till slut. Kram.

2009-09-12 @ 00:01:48
URL: http://bijaadjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0